Metsäpelit.fi sivustolla juuri julkaistu Suomen Metsäyhdistyksen tuottama Havina – biotalousoppimateriaali on salakavalasti opiskelua ja pelaamista yhtä aikaa. Havina-peli on suunniteltu opetuksen yhteyteen uutta opetussuunnitelmaa silmällä pitäen, mutta sen pelaamisesta hyötyvät kyllä kaikki biotaloudesta tai Suomen elinkeinojen historiasta kiinnostuneet. Aikajana kulkee aina esihistoriasta nykypäivään.

Osa-alueet on lajiteltu joko ajan tai teeman mukaan
Osa-alueet on lajiteltu ajan ja teeman mukaan
Kokemuksen kautta hankittu vinkki: kannattaa tutkia aikajanaa ennen, kuin tekee tehtäviä
Kokemuksen kautta hankittu vinkki: kannattaa tutkia aikajanaa ennen, kuin tekee tehtäviä
Aikajanoilta löytyy myös hienoja vanhoja kuvia
Aikajanoilta löytyy myös hienoja vanhoja kuvia
Aikajanan tietoiskut ovat mielenkiintoista luettavaa
Aikajanan tietoiskut ovat mielenkiintoista luettavaa

Pelissä on siis tarkoitus oppia biotaloudesta, luonnosta, Suomesta ja kaikkien näiden historiasta. Havinaa voi pelata nettiyhteyden omaavalla mobiililla, tabletilla tai tietokoneella ja kirjautumalla sisälle voi tallentaa oman edistymisensä. Vierailijanakin pääsee pelaamaan peliä, mutta edistyminen ei tallennu. Pisteitä saa oikeista vastauksista tehtävissä ja selaamalla aikajanainfoja. Välillä saikin olla aika tarkkana, että muisti lukea kaikki infot kunnolla, että sai kysymysten vastaukset oikein – onneksi tehtäviä sai yrittää useamman kerran uudelleen.

Tehtäviä
Tehtäviä
Veikkaamalla voittoon! 95%
Veikkaamalla voittoon! 95%
No ei ainakaan liito-oravaa lemmikiksi, vaikka ovatkin söpöjä.
No ei ainakaan liito-oravaa lemmikiksi, vaikka ovatkin söpöjä.
Tehtävissä oli eri vaikeustasoja ja kysymykset mukautuivat valitun tason mukaan.
Tehtävissä oli eri vaikeustasoja ja kysymykset mukautuivat valitun tason mukaan.

 

Erityisesti minun silmääni miellytti ihastuttavat grafiikat ja vanhat kuvat, joita oli liitteenä aikajanoissa ja infoissa. Ajattelin aluksi, että hieman tutkailen vain, mitä pelistä löytyy ja millainen sen sisältö on. Yhtäkkiä huomasin kuitenkin, että olin viettänyt jo toista tuntia tutkien esihistorian ihmisten toimintaa ja pula-ajan elintarvikkeiden liikkumista. Peli on pullollaan kaikkea mielenkiintoista informaatiota ja luetun ymmärtämistään voi halutessaan testata aihealuekohtaisten tehtävien avulla. Havinassa tuli vastaan myös paljon uutta ja yleishyödyllistä tietoa, joten oppimiselta ei voi välttyä. Pelattiin muuten tätä peliä, kun opiskelimme metsätalousinsinööriopintojen biotalouden koetta varten.

Maisema ja aikanaja
Maisema ja aikanaja
Maisena muokkaantui ajan kuluessa
Maisena muokkaantui ajan kuluessa

 

Havinaa pääset pelaamaan Metsäpelit.fi-sivustolla nyt! www.metsapelit.fi

Äkräs- hanke toteutetaan Lapissa Lapin ammattikorkeakoulun ja Suomen 4H-liiton yhteistyöllä. Hankkeessa luodaan metsäpelit.fi-portaali johon hankkeessa tuotetaan ja kerätään myös muiden toteuttamia metsäaiheisia pelejä. Haluamme lisätä lasten ja nuorten kiinnostusta suomalaiseen luontoon ja metsään pelillistämisen avulla. Hanketta rahoittaa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma ja hanke jatkuu 6/2018 saakka.

Laura Halvari

Olen Suomen 4H-liiton Metsäreportteri – viestin metsästä ja siihen liittyvistä aiheista, ilmiöistä ja tapahtumista muun muassa sosiaalisessa mediassa.

Uskon vakaasti, että metsässä on tulevaisuus. Mennään siis metsään, tehdään yhdessä ja nähdään tapahtumissa!

Metsäpelileireillä tapahtuu!

Sodankylän metsäpelileiri

Ensimmäisellä metsäpelileirillä pelattiin sisällä ja ulkona, kokeiltiin makey makey -peliohjaimia, geokätköiltiin sekä käytiin linturetkellä.

Lue lisää…