Yritystä pelissä -hankkeen toteutuksessa ovat mukana Suomen 4H-liitto sekä Lapin ammattikorkeakoulu. Hankkeen rahoittaa Lapin ELY-keskus Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmasta 2014-2020. Hankkeen toteutusaika on 1.1.2019-31.12.2020.

Hankkeen idea syntyi tarpeesta innostaa nuoria yrittäjyyden pariin. Yrittäjyyteen liittyy usein monenlaisia käsityksiä, erityisesti nuorilla, jotka eivät välttämättä aina pidä paikkaansa. Käsitykset voivat olla paitsi yltiöpositiivisia, myös erityisen negatiivisia. Joku voi ajatella, että yrittäjyyteen sisältyy valtava riski. Lehdet kertovat tarinoita yrittäjistä, jotka ovat ajautuneet konkurssiin ja menettäneet sen myötä kaiken.

Toisaalta nykyisessä Start Up -kulttuurissa yrittäjyyttä saatetaan myös ihannoida. Kerrotaan huikeita tarinoita autotallissa alkunsa saaneista yrityksistä, joilla on nykyään miljoonien liikevaihto. Kerrotaan tarinaa Suomen ihmeistä, Roviosta ja Nokiasta.

Kaikki nämä tarinat ovat tosia.

Kuitenkin yrittäjyyden spektrille mahtuu lukematon määrä erilaista yrittäjyyttä. Väitänpä jopa, että jokainen yritys on ihan omanlaisensa.

Kaikista olennaisinta yrittäjyydessä onkin lähteä toteuttamaan sitä omalla tavalla. Riskejä ei ole pakko ottaa, yrityksestä ei ole pakko kasvattaa kansainvälistä miljoonabisnestä, yrityksen kuorman alle ei ole pakko sortua, yrityksen idean ei tarvitse olla maailmaa muuttava ja toisaalta taas yrityksen idean ei tarvitse olla myöskään perinteinen käsityö tai puodinpito. Olennaista on se, että se mitä teet, lähtee vahvuuksistasi. Siitä mitä osaat.

Nuoren voi olla vaikea hahmottaa mitä hän osaa. Usein osaaminen ymmärretään kouluaineiden kautta, mutta se voi olla paljon muutakin. Verkkopelaamisella hankittua englanninkielen taitoa, pikkusisarusten vahtimisen kautta tullutta lastenhoitokokemusta, omien lemmikkien huolehtimisesta opittuja taitoja.

Siksi nuorta on hyvä lähestyä hänen omien kanaviensa kautta. Nuoret ovat tottuneita mobiililaitteiden käyttäjiä, joten luonnollinen väylä yrittäjyyteen innostamiseksi on mobiilipeli.

Hankkeessa luodaan mobiililaitteella pelattava yrityspeli 4H-yrittäjän työkirjan liiketoimintamalleja hyödyntäen. Pelaaja luo peliin oman tuotteensa tai palvelunsa ja yrittää saada sen tuottamaan mahdollisimman paljon suomalaisessa kaupunki- tai maaseutuympäristössä. Pelin myötä nuori oppii ottamaan paremmin huomioon yrityksen liiketoimintaan pakollisena tarvittavia ja myös odottamattomia asioita. Pelin lopputuotoksena nuori saa liiketoimintaraportin.

Hankkeen etenemisestä tiedotetaan tällä sivulla, tervetuloa seuraamaan!

Jenni Pulska

Olen Yritystä pelissä -hankkeen projektipäällikkö. Taustani on kasvatustieteissä, josta polkuni on lähtenyt kulkeutumaan kohti nuorten yrittäjyyttä ja digitaalisia oppisisältöjä. Digilaitteiden tuijotuksen vastapainoksi harrastan kuntosalia, juoksua, luonnossa samoilua ja luovan alan yrittäjyyttä oman yritystoiminnan kautta.

Suomi on mobiilipelien ykkösmaa

Suomalaisella peliteollisuudella menee lujaa. Tai siis niillä, jotka menestyvät. Tai siis vielä tarkemmin niiden menestysyhtiöiden yksittäisillä peleillä. Puhun tietysti Roviosta ja Supercellistä. Rovion Angry Birdsin tuntee varmasti kaikki, Supercellin Clash…