Viestintä on yksi 4H-yhdistysten suurimmista ns. piilotöistä. Oikeiden viestintäkanavien valinta ja ajanhermolla pysyminen eivät ole aina ihan helppoja tehtäviä.

4H on paljon muutakin kuin kerhotoimintaa. Tämä tuntuu tulevan monelle edelleen yllätyksenä, vaikka 4H:n ”maatalouskerhoajoista” on aikaa jo kymmeniä vuosia. Meillä Salon 4H-yhdistyksessä toiminnan painopisteitä ovat nuorten työelämävalmiuksien edistäminen ja työllistäminen sekä yrittäjyyskasvatus. Ja kun puhun nuorista, tarkoitan pääasiassa 15–18-vuotiaita. Miksi sitten esimerkiksi nämä äärimmäisen tärkeät 4H-toiminnan osa-alueet ovat vieraita niin monelle?

Kokeile rohkeasti eri viestintätapoja

Ei riitä, että yhdistyksissä toteutetaan monipuolista toimintaa, vaan siitä täytyy myös kertoa muille. Viestintä eri muodoissaan kotisivujen päivittämisestä toiminnan esittelyyn erilaisissa tapahtumissa lohkaisee huomattavan suuren osan 4H-toimihenkilöiden työajasta. On välttämätöntä näkyä oikeissa kanavissa riittävän usein – ihmiset unohtavat nopeasti.

4H-toimijoiden on oltava nykypäivänä myös viestinnän moniosaajia. Tätä kirjoittaessani toiminnanohjaajamme Anna Laakkonen taiteilee Adobe Illustratorilla nuorten työllistämistä esitteleviä valomainosjulisteita ja pohtii juuri startanneen Nuorten Luonto -hankkeemme ulkoasua. Kaikessa mukailemme toki järjestömme yhteistä graafista ohjeistusta.

Meidän yhdistyksellämme on etulyöntiasema moniin muihin verrattuna, sillä Anna hallitsee taittamisen ja kuvankäsittelyn. Olemme saaneet hankittua tarvittavat ohjelmistot Salon kaupungin tuella.

Käytämme Salon 4H-yhdistyksen viestinnässä muun muassa seuraavia kanavia:
Kotisivut
Facebook
Instagram
• Kaupungin valomainostaulut ja ilmoitustaulut
• Omat ja sidosryhmien uutiskirjeet

Twitterin aiomme ottaa pian haltuun. Lisäksi aiomme kokeilla myös joitain aivan uudenlaisia tiedotuskanavia, kuten esitteitä ruokaloiden tarjottimilla. Viestintää ei kuitenkaan kannata tehdä pelkän viestinnän vuoksi, vaan on tärkeää rakentaa viesti kohderyhmälle sopivaksi.

Luontoreportterille töitä

Salon 4H-yhdistys työllistää kevään aikana luontoreportterin, joka osallistuu myös Nuorten Luonto -hankkeen viestintätöihin. Luontoreportteri osallistuu monipuolisesti hankkeen toimintoihin ja kertoo niistä sitten muille valitsemiaan kanavia käyttäen. Hän myös testaa ja arvostelee erilaisia ympäristökasvatuksellisia sovelluksia ja pelejä. Ja mikä parasta, reportteri saa työn ohella tutkailla ja kehittää omaa luontosuhdettaan.

Haku on auki! Luontoreportterin paikkaa voi hakea lähettämällä mieluiten videohakemuksen Salon 4H-yhdistykselle viimeistään 15.3.  osoitteeseen anna.laakkonen(a)4h.fi. Tutustu tarkemmin luontoreportterin työnkuvaan ja hakuohjeisiin. Odotamme innolla uutta virtaa joukkoomme. Varmasti opimme luontoreportteriltamme samalla itsekin monenlaista uutta!

#4HSalo, #4Hsuomi, #4HNuortenLuonto

4H tekee tulevaisuutta -blogissa asiantuntijat 4H:sta kirjoittavat ajankohtaisista 4H-nuorisotyöhön liittyvistä asioista, tapahtumista ja kampanjoista. Blogissa kerrotaan muistakin 4H:ssa tapahtuvista asioista. Herätämme myös keskustelua lasten ja nuorten asemasta yhteiskunnassa.

Janina Mäkinen

Salon 4H-yhdistyksen toiminnanjohtaja, joka innostuu erityisesti 4H-Yrityksistä. Lähellä sydäntäni ovat luonto ja eläimet. Minulla on kotona karvallisen ja karvattoman koiran ja kissan lisäksi matelijoita ja hämähäkkejä sekä Malawi-järven kirjoahvenia.

Yhteisöinnolla Vihervuoteen

Pihalleni ilmestyi vuosia sitten pihlaja, pyytämättä, mutta iloisena yllätyksenä. Ystäväni lapsineen olivat päättäneet, että syntymäpäiväsankari kaipaa kyseistä puuta. Minut oli harhautettu istutuksen ajaksi toisaalle. Nähdessäni pikkuruisen pihlajani olin pakahtua.

Lue lisää…

Bisnes cafe Periscopessa

Joskus sitä vaan on niin kiitollinen, että järjestömme toimintatapa on tekemällä oppiminen. Ilman sitä en ehkä olisi kokeillut Periscopea. Nyt ensimmäisen lähetyksen jälkeen olo on huojentunut, ihan hyvinhän se meni.…