Kahvilan mainostaminen ja markkinointi

Hyvääkään kahvilaa ei löydetä, ellei siitä kerrota. Kun kahvila ryhtyy mainostamaan ja markkinoimaan, on liikeidean oltava kirkkaana mielessä. On tärkeää löytää juuri ne kanavat, joita kahvilan asiakkaat käyttävät.

Tehtävä

Markkinointi on yhteydenpitoa asiakkaan ja kahvilan välillä. Eri sosiaalisen median kanavat mahdollistavat edullisen ja tehokkaan yhteydenpidon asiakkaisiin, tuleviin ja kanta-asiakkaisiin.

Markkinointi kannattaa aloittaa jo hyvissä ajoin ennen avajaisia. Kahvila voi kertoa tuleville asiakkaille esim. reseptien testaamisesta ja muista valmisteluun liittyvistä asioista.

Kun kahvila on toiminnassa, asiakasmarkkinointia kannattaa tehdä säännöllisesti. Aukioloajoista on hyvä muistuttaa silloin tällöin, myös päivän herkut ja uudet leivonnaiset kannattaa nostaa esiin.

Monia kiinnostaa myös nuorten yrittäjien ja työntekijöiden tarinat, koska usein juuri nuorten kahviloissa halutaan käydä kannatuksen vuoksi.  Asiakkaita on hyvä kiittää pitkin matkaa ja erityisesti kahvilan sulkiessa ovensa esim. kesäkauden päättyessä.

Perinteisiä markkinointi- ja viestintäkanavia ei kannata unohtaa, vaikka pääpaino olisikin sosiaalisessa mediassa. Lehdistötiedotetta paikallisiin medioihin ei todellakaan kannata unohtaa. Ei myöskään ilmoitustauluja, lentolehtisiä, käyntikortteja, messuja, tapahtumia, yhteistyökumppaneja ja omia tuttavia.

  • Tutki, miten muut kahvilat markkinoivat, viestivät ja mainostavat. Mitä voit toisilta oppia?
  • Mieti miten kahvila voisi saada maksutonta näkyvyyttä. Mitä eri mahdollisuuksia on?
  • Millaisia tapahtumia ja tempauksia kahvila voisi järjestää ja miten niitä markkinoidaan?
  • Miten kahvila saa kanta-asiakkaita ja miten heistä pidetään huolta?
  • Miten oma 4H-yhdistyksesi voisi olla osa kahvilan markkinointia?
  • Kahvilan työntekijä on kahvilan kävelevä käyntikortti. Mihin asioihin on tästä näkökulmasta kiinnitettävä huomiota sekä kahvilassa että kahvilan ulkopuolella?
  • Suunnittele kahvilalle mainos tai esite. Selvitä mitä maksaisi, jos painattaisit niitä esim. 100kpl.
  • Kirjoita lehdistötiedote ja lähetä se paikalliseen lehteen.

Käytä kahvilan oman tunnisteen lisäksi 4H:n hastageja esim. #4Hyritys #YritäOpiTienaa #4HSuomi #4HSuomi