Miten kiinnitetään huomio sinuun yrittäjänä?

Oma viesti ja tarina auttavat sinua laittamaan persoonasi peliin ja erottautumaan muista. Samalla sinä luot mielikuvaa yrityksestäsi, jolloin ihmiset saavat selkeän kuvan siitä, mitä yrityksesi tarjoaa.

Pian pääset harjoittelemaan itsestäsi ja yrityksestäsi kertomista tarinoiden avulla. Tarina on vahva viestinnän väline, koska se luo mielikuvia ja jää mieleen. Ihmiset janoavat tarinoita ja jokaisella on oma tarina. Siksi kannattaakin miettiä, mikä sinun ja yrityksesi tarina on.

Tehtävä

1. TEHTÄVÄ: Mielikuvien jäljillä

Valitse alla olevasta listasta yksi itsellesi tuttu henkilö ja yksi tuttu yritys tai organisaatio.

Laulaja-lauluntekijä Sanni, räppäri Mikael Gabriel, presidentti Sauli Niinistö, jääkiekkoilija Patrik Laine, tubettaja Soikku, Fazer, Suomen puolustusvoimat, Apple, Saarioinen, Volvo, Valio. 

Kuvaile valitsemiasi nimiä kahdella adjektiivilla.

Pohdi:

1) Miksi valitsit adjektiivit?

2) Minkälaisia mielikuvia sinulla herää?

3) Mistä mielikuvat ovat syntyneet?

4) Mikä on kiinnostavaa tämän ihmisen/yrityksen tarinassa? Mikä kiinnittää huomiosi?

Kokoa vaikka isolle paperille aikajana, johon merkitset ne tapahtumat, jotka tekevät tästä ihmisestä kiinnostavan. Mitkä kohdat ovat sinulla tiedossa ja miten ne on sinulle kerrottu? Siitä muodostuu se tarina, jonka avulla tämä henkilö on tullut sinulle tutuksi. Seuraavassa tehtävässä sinä teet itsestäsi samanlaisen tarinan.

2. TEHTÄVÄ: Minun 4H-yritykseni brändikartta

Ota tyhjä paperi ja kirjoita sen keskelle oman 4H-yrityksesi nimi. Vedä keskeltä neljä viivaa, joiden päihin kirjoitat

  • Identiteetti
  • Mielikuvat
  • Lupaus
  • Tarina

Jatka käsitekarttaa vastaamalla jokaisen neljän osa-alueen kohdalla oleviin kysymyksiin:

  • Identiteetti: Mitä 4H-yrityksesi tekee? Miten tekee? Miksi tekee?
  • Mielikuvat: Millainen 4H-yrityksesi on? Millä adjektiiveilla kuvailisit yritystäsi?​
  • Lupaus: Mitä haluat ja voit luvata asiakkaillesi tai käyttäjillesi? Mikä erottaa yrityksesi muista saman alan yrityksistä? Miksi asiakkaat käyttäisivät sinun yritystäsi eikä kilpailijoita?
  • Tarina: Kuka sinä olet? Mikä on ollut polkusi tähän hetkeen, jossa sinulla on 4H-yritys? Miksi perustit 4H-yrityksen? Onko (yritys)tarinassasi ollut käännekohtia, dramatiikkaa tai oivalluksia? Mikä sinun mielestäsi olisi muille kiinnostava tieto? Mitä odotat tulevaisuudelta? Mitä tavoittelet? Mistä unelmoit?