Mitkä somekanavat otan käyttöön?

Sosiaalinen media on tämän päivän nopein ja tehokkain viestintäväline. Kavereiden suosituksiin luotetaan enemmän kuin ventovieraiden ja somen kautta yksikin postaus saattaa näkyä sadoille, jopa tuhansille ihmisille. Tärkeää on muistaa, että sinä yrityksen omistajana olet yrityksen kasvot. Ole siis rohkeasti esillä omilla kasvoillasi. Tämä tehtävä auttaa sinua miettimään, missä sosiaalisen median kanavissa sinun kannattaa viestiä yrityksestäsi.

Tehtävä

Mitä somekanavia kohderyhmäsi käyttää?

Ennen kuin lähdet soitellen someen, vastaa seuraaviin kysymyksiin, jotka liittyvät yrityksesi kohderyhmiin.

Pohdi, mikä on kohderyhmäsi?

  • Kuka ostaa tuotteitasi tai palveluitasi? Minkä ikäisiä ihmiset ovat? Missä he asuvat? Mitä he harrastavat? Mistä he ovat kiinnostuneet?
  • Jos sinulla on vaikeuksia tunnistaa kohderyhmääsi, haastattele muutamaa asiakastasi aiheen tiimoilta.

Listaa sosiaalisen median kanavat, joita kohderyhmäsi luultavimmin käyttää.

  • Onko suosituin kanava Facebook, Snapchat, YouTube, Instagram, Twitter vai joku muu?
  • Jos et tunne kanavia, joita kohderyhmäsi käyttää, tutustu niihin. Pyydä kavereitasi näyttämään miten somekanava toimii tai googlaa kanavan käyttökokemuksia tai etsi vinkkejä YouTuben kautta.

Pohdi, miten yrityksesi voisi näkyä kanavissa, joita kohderyhmäsi käyttää.

  • Etsi esimerkkiyrityksiä, jotka käyttävät valitsemaasi somekanavaa ja ota mallia, mitä yritykset kanavissa tekevät.

Perusta itsellesi tai 4H-yrityksellesi tili valitsemaasi sosiaalisen median kanavaan.

  • Voit aloittaa oman yrityksesi markkinoinnin omien henkilökohtaisten sometiliesi kautta. Jos kuitenkin koet tarvetta perustaa yritykselle omat sometilit, sekin on mahdollista. Muista kuitenkin aina markkinoida yritystäsi myös omien tiliesi kautta.
  • Ideoi, millaista sisältöä voit jakaa kanavassa ja miten voisit tuoda yritystäsi esille.
  • Pyydä kavereitasi, tuttaviasi, perhettäsi ja asiakkaitasi tykkäämään tai seuraamaan yrityksesi somekanavaa.
  • Kerro somen kautta tulevista tapahtumista, jaa hauskoja sattumuksia, postaa yrityksesi aihealueeseen liittyviä artikkeleita tai videoita. Voit myös pitää gallupeja ja kysyä seuraajiltasi mielipiteitä yrityksesi kehittämiseen liittyen.   

Muista pitää sometilit aktiivisina.