Kahvilan sijainti ja kilpailijat

Kahvilan sijainti on yksi ratkaisevista asioista kahvilan menestymisen kannalta. Sijainti vaikuttaa moneen asiaan: asiakasmääriin, katteeseen, myyntivalikoimaan jne.

Tehtävä

Paikoissa, joissa ihmisiä liikkuu paljon, on todennäköisesti myös asiakkaita. Toisaalta, keskeisillä paikoilla vuokrakustannukset voivat olla korkeat. Paikka, jossa on ennenkin ollut kahvila, on varmasti jäänyt monen ihmisen mieleen ja asiakkaita tulee paikalle jo vanhasta muistista. Kaikki ihanat paikat eivät välttämättä käy sittenkään kahvilakäyttöön. Esteitä voi olla esim. talon yhtiöjärjestyksessä tai siinä että tila ei sovi elintarvikekäyttöön. Tarvittaessa on tehtävä ilmoitus elintarvikehuoneistosta viranomaisille, lue lisää Eviran sivuilta.

Aina ei ole mahdollista valita itse kahvilan sijaintia. Kahvilan paikka saattaa olla jo olemassa oleva, jonne menet töihin tai ryhdyt yrittäjäksi. Jokaisella paikalla on omat vahvuutensa. Kahvila menestyy sitä paremmin, mitä paremmin kahvilan sijainti hyödynnetään liikeideassa.

  • Mikä paikka olisi kahvilalle kaikkein paras?
  • Jos olet 4H-yrittäjä, selvitä mahdollisia vapaita tiloja kahvilaa varten. Selvitä vuokran määrä ja vuokrausehdot ja mieti, sopiiko tila kahvilallesi.
  • Tutki karttaa. Minkälaisia ihmisiä liikkuu lähellä kahvilaa? Onko kahvila lähellä ihmisten luontaisia kulkureittejä?
  • Mitä muita yrityksiä kahvilan lähellä on?
  • Miten voisit hyödyntää kahvilan sijaintia?
  • Vaikuttaako kahvilan sijainti liikeideaan?
  • Vaikuttaako kahvilan sijainti kahvilan nimeen? Esim. Kupittaan kesäkahvila.
  • Miten asiakkaat löytävät kahvilan?
  • Millaiset kulkuyhteydet kahvilaan on? Onko parkkipaikkoja?
  • Minkä kokoinen tila on? Vaikuttaako se asiakasmäärään ja sitä kautta myyntiin?
  • Selvitä minkälainen ilmoitus elintarvikehuoneistosta on tehtävä ja minne se pitää toimittaa.

(kuva: Turun kaupunki / Mika Okko)