1 000 ja yksi lasten pientä suurta tekoa

Teoista kuviin -kilpailussa etsittiin Vuoden 4H-kerhoa, joka onnistui valokuvalla esittämään hyvän tekonsa hauskalla ja vaikuttavalla tavalla. Arviointiin vaikutti kuvan lisäksi myös itse teko.

– Kuva on vahva viestinnän väline ja hyvät ajatukset tulevat todeksi käytännön teoilla. Me halusimme kerhokilpailussa yhdistää kuvat ja teot, kertoo 4H-säätiön asiamies Seppo Hassinen.

Rauhalan 4H-kerho Valkeakosken 4H-yhdistyksestä on Vuoden 4H-kerho

Kerholaiset tekivät hyviä tekoja myymällä Nenäarpoja. He saivat kerättyä hienon potin kehitysmaiden lasten ja oman kerhotoimintansa hyväksi! Seteleiden ja kolikoiden kuvaaminen Nenäarpojen sijaan on kekseliästä ja lähestyy hyvän teon vaikutuksia uudesta näkökulmasta.

Korkealaatuisessa kuvassa on vauhtia ja liikettä, ja iloinen tunnelma välittyy siitä erinomaisesti. Lisäksi kuvassa on myös hauskaa dynamiikkaa: etualan staattinen seteli vs. lasten ilmaan kurottavat kädet. Kuvan rajauksessa on käytetty rohkeutta, joka osaltaan vahvistaa kuvan reipasta tunnelmaa. (Kuva tiedotteen yläpuollella)

Toiseksi sijoittui Korhosen ÄrdeBärdet Sievin 4H-yhdistyksestä

Sievin kerholaiset veivät hyvää mieltä omatekoisella kortilla yhdelle, koulun kautta tärkeäksi ja läheiseksi tulleelle henkilölle.

Kekseliäs kuvapari tuo esiin hyvän teon itse teossa. Näkökulma kerhon hyvään tekoon on haettu tuoreesti. Kilpailukuvat ovat korkealaatuisia ja oivallisesti rajattuja. Niitä katsoessa pääsee mukaan kerholaisten keskittyneeseen toimintaan. Erityisesti ylhäältä päin otettu kuva voimistaa katsojalle yhdessä tekemisen voimallista vaikutusta.

Sievin 4H-yhdistyksen ÄrdeBärdet kuva 1

Sievin 4H-yhdistyksen ÄrdeBärdet kuva 2

Pronssipallille kipusi kokkikerho Sulkavan 4H-yhdistyksestä.

Kolmanneksi sijoittuneet kokkikerholaiset ilahduttivat vanhuksia itse leipomillaan joulupipareilla. Vaikuttavasta teosta kertovaan kuvaan on onnistuttu taltioimaan vierailun kaikki elementit: kuvan katsoja pääsee mukaan niin lasten, kerhonohjaajan kuin vanhustenkin tunteisiin tilanteessa. Kuvan onnistunut rajaus voimistaa tätä tunnetta.

Sulkavan 4H-yhdistyksen kokkikerho

Palkinnot

Voittajakerho palkitaan 500 euron rahapalkinnolla, toiseksi sijoittunut kerho 350 euron ja kolmanneksi sijoittunut 150 euron suuruisella summalla.

Hyvän teon ja valokuvan arviointiperusteet

Teon ei tarvitse olla iso, harvoin suuret teot sellaisia mittasuhteiltaan ovatkaan. Olennaista on, että teko on mietitty ajatuksena tehdä hyvää. Teosta on puhuttu, sitä on mietitty ja suunniteltu. Ja sitten se on tehty. Mikään arjen hyvä teko ei ole liian pieni, koska sillä rakennetaan iloisempaa maailmaa itselle ja kaverille. Kuvan yhteyteen tuli liittää myös lyhyt kuvaus teosta.

Kuvan kerronnallisuus. Miten kuva kertoo tarinaa siitä, mitä on saatu aikaan? Millaista liikettä ja rytmiä kuvasta löytyy? Millainen fiilis kuvasta välittyy ja miten kerhon hyvä teko on saatu taltioitua kuvaan. Kuvan tarkkuus ja laatu. Kuvan asettelu.

Tuomaristo

Vuoden 4H-kerhon valitsi 4H-säätiön, 4H-liiton ja Nenäpäivä-säätiön edustajista koostuva tuomaristo: Seppo Hassinen, 4H-säätiön asiamies ja Suomen 4H-liiton toimitusjohtaja, Virpi Skippari, Suomen 4H-liiton kehityspäällikkö, Emilia Vähätalo, Nenäpäivä-Säätiön markkinointi- ja viestintäkoordinaattori ja Anu Rapeli, Nenäpäivä-säätiön toiminnanjohtaja.

Vuoden 4H-kerho -kilpailuun osallistui tänä vuonna 121 kerhoa ja 1 533 kerholaista eli hyvää tekoa!

Tutustu Tekoja lähellä ja kaukana -toimintamalliin osoitteessa www.4h.fi/nuorisotyon-perusteet.

Lisätiedot ja kerhojen yhteystiedot:

Virpi Skippari, kehityspäällikkö Suomen 4H-liitto, p. 044 783 0302, virpi.skippari@4h.fi

Tänä vuonna 900 lasta osallistuu 45 ruokakouluun Suomessa

Tänä vuonna 4H-yhdistykset järjestävät 45 ruokakoulua yli 900 lapselle, 220 ohjaajalle, 2 000 vanhemmalle koulujen lomilla Suomessa. Suosittu ruokakoulutoiminta on vakiinnuttanut asemansa osana alakouluikäisten lasten ruokakasvatusta. Ruokakoulussa lasten oma tekeminen…

Vuoden 4H-yrittäjä Marlene Riskumäki teki harrastuksestaan ammatin

MA nails – Marlenen kynsistudio on seinäjokelaisen 20-vuotiaan Marlene Riskumäen kauneudenhoitoalan yritys. Nuoren yrittäjän kasvutarina vakuutti Vuoden 4H-Yritys -kilpailun raadin, joka valitsi voittajan. Marlene Riskumäki, 20, perusti oman 4H-Yrityksensä, koska…