4H-kerhojen hyvistä teoista on iloa myös vanhuksille

Hyvä teko lämmittää kaikkia. Vuoden 4H-kerho -kilpailussa etsittiin vaikuttavia ja hyviä tekoja tehneitä kerhoja. Arvioinnissa huomioitiin myös toiminnasta kertova valokuva. Keskeistä kilpailussa on, että lapset oppivat ymmärtämään hyvien tekojensa arvon myös muille. Miltä toisesta ihmisestä tuntuu, on olennainen kysymys. Valtakunnallisen kilpailun voitti Simon 4H-yhdistyksen kerho. Kerholaiset ohjaajineen leipoivat iloa ikäihmisille ja jakoivat herkkupaketteja yli 70-vuotiaille yksin asuville kuntalaisille.

”Kilpailun tarkoitus on laajentaa lasten elämänpiiriä ja saada heidät ymmärtämään, että heidän teoillaan on suuri merkitys, niin oman elämän kuin koko lähiyhteisön kannalta”, toteaa Suomen 4H-liiton toimitusjohtaja Tomi Alakoski. Kilpailuun osallistuneista lähes 120 kerhosta peräti kolmannes osallistui kilpailuun ilahduttamalla vanhuksia.

4H-liiton nuorisotyön johtajan Marjaana Liukon mielestä Simon 4H-yhdistyksen hyvässä teossa toteutuvat parhaiten kilpailulle asetetut tavoitteet. Siinä on paljon ansiokkaita elementtejä: idea on toimiva, ja sen toteutuksessa on onnistuttu hienolla tavalla. Kerhot tekivät yhteistyötä, ja mukana oli kaikenikäisiä lapsia ja nuoria. Toiminta sai runsaasti näkyvyyttä eri medioissa paikallisesti ja alueellisesti.

Kolme palkittua kerhoa

Valtakunnallisessa kisassa valittiin kolmen kerhon kärki: Simossa ilahdutettiin ikäihmisiä jakamalla herkkupaketteja yli 70-vuotiaille yksin asuville kuntalaisille. Evijärvellä kerholaiset elävöittivät vanhusten arkea kiinnittämällä askartelemiaan metsäneläimiä palvelutalon metsäseinään. Valkeakoskella lapset tekivät siemenpipareita linnuille ja ottivat toisistaan kuvia äpillä, joka lisää kuvaan eläimen piirteitä.

Simon 4H-yhdistyksen voittajakerhon hyvät teot pitkäjänteisen suunnittelun tulosta

Jotkut Simon 4H-yhdistyksen kerhonohjaajista käyvät vanhainkodissa ja palvelutalossa ulkoilemassa vanhusten kanssa ja pitämässä heille seuraa. Simossa on paljon myös yksinasuvia yli 70-vuotiaita, ja kerhonohjaajat innostuivat ajatuksesta viedä hyvää mieltä myös heille, jotka eivät ulkoilupalvelua vielä tarvitse.

Kokkikerholaiset leipoivat piparkakut, ja joukko 4H-kerhonohjaajia paketoi ja jakoi paketit. Paketteja tehtiin noin 120 kappaletta ja niistä jokaiseen liitettiin myös joulukortti. Paketit käytiin jakamassa ovelta ovelle. Pieni juttutuokio oli monelle pakettia tärkeämpi. Eräs vanha herra sanoi, ettei hänen luonaan ole yli kahteen vuoteen käynyt ketään. Silloin lapset ja nuoret ymmärsivät, että tällä tempauksella oli isompi merkitys kuin mitä he olivat osanneet edes ajatella.

Kerhonohjaajien lämmin ajatus ja idean vieminen konkreettiseksi käytännön teoksi toi 4H-yhdistykseen tempauksen jälkeen sähköpostia eri puolilta Suomea. Myös paikalliset ihmiset ovat käyneet antamassa paljon positiivista palautetta. Nuoret ja lapset ovat saaneet runsaasti kiitosta, ja pienessä kunnassa toiminta nosti koko kunnan yhteishenkeä. Tempaus innosti myös YLE Kemin tekemään jutun paikallisuutisiin. Uutislinkki Simon 4H-yhdistyksen kerhojen yhteiseen hyvään tekoon: https://yle.fi/uutiset/3-9986622

Kuvassa on hauska asettelu ja se kertoo, kuinka kivaa tekeminen on yhdessä eri-ikäisten porukassa.

Vuoden 4H-kerhoksi valittu Simon 4H-yhdistyksen kokkikerhokerho ohjaajineen leipoi piparkakkuja, paketoi ja jakoi ne joulukortin kera yli 100 yksin asuvalle, 70 vuotta täyttäneelle kuntalaiselle. Kerhokilpailussa etsittiin vaikuttavia ja hyviä tekoja tehneitä kerhoja.

Toiseksi sijoittui kerho Evijärven 4H-yhdistyksestä

Evijärvellä Hannan 4H-kerho ja Antinrinteen palvelukeskus tekivät aktiivista yhteistyötä koko viime vuoden. Keväällä kerholaiset istuttivat yhdessä vapaaehtoisten eläkeläisten kanssa neljä kasvatuslaatikkoa täyteen hyötykasveja palvelukeskuksen terasseille.

Kesällä 4H-ohjaaja Vilma Saarinen maalasi palvelukeskuksen seinälle suuren maiseman. Maisema on suunniteltu niin, että kerholaiset voivat säännöllisesti käydä täydentämässä sitä askarteluillaan. Syksyllä kerholaiset kävivät kiinnittämässä maisemaan askartelemiaan eläimiä. Henkilökunta oli tuonut kaikki palvelukeskuksen asukkaat paikalle tutustumaan metsäseinään sekä laulamaan ja juttelemaan lasten kanssa. Kuva kertoo loistavasta ideasta elävöittää palvelukeskuksen ilmettä. Maisemaa voi vaihtaa erilaisilla askarteluilla aina vuodenaikojen mukaan.

Metsäseinä tuo luonnon palvelutaloon. 4H:n Kerhokilpailussa kakkosina palkitut Evijärven 4H-yhdistyksen kerholaiset kiinnittivät askartelemiaan metsäneläimiä 4H-ohjaaja Vilma Saarisen maalaamaan seinään. Vuoden 4H-kerho -kilpailussa etsittiin vaikuttavia ja hyviä tekoja tehneitä kerhoja.

Kolmannelle sijalle kipusi 4H-kerho Valkeakosken 4H-yhdistyksestä

Hyvänä tekona Valkeakosken Tarttilan 4H-kerholaiset halusivat kerätä roskia, mutta lumisade muutti kerholaisten suunnitelmat. Lopulta lapset päättivät tehdä siemenpipareita linnuille. ”Jos kerran on lunta, eikä me löydetä roskia, ei eläimetkään löydä lumen alta ruokaa”, pohtivat kerholaiset. Siemenpiparit ripustettiin koulun pihapiiriin. Kerholaiset keksivät ottaa toisistaan kuvia äpillä, joka lisää kuvaan eläimen piirteitä. Kuvat ovat hauskoja ja näyttää siltä kuin eläimet olisivat tulleet metsään pipareiden houkuttelemina.

4H:n Kerhokilpailussa kolmantena palkittu Valkeakosken 4H-kerho valjasti digitaalisuudenkin hyvään tekoonsa. Kerholaiset tekivät siemenpipareita linnuille ja ottivat toisistaan kuvia äpillä, joka lisää kuvaan eläimen piirteitä. Vuoden 4H-kerho -kilpailussa etsittiin vaikuttavia ja hyviä tekoja tehneitä kerhoja.

Kunniamaininta annetaan Ruukin 4H-liikuntakerholle Siikajoen 4H-yhdistykseen

Ruukin 4H-liikuntakerho järjesti Kaarnakodin kehitysvammaisille jumpan, jonka tavoitteena oli saada kaikille hyvä mieli ja vertynyt keho. Jumpan lisäksi kerholaiset järjestivät lauluesityksen, joka sai kaikkien jumppaajien suut hymyyn. Kuvasta ja kerhonohjaajan tekemästä hyvän mielen videosta välittyy yhteisöllinen tunnelma.

4H:n Kerhokilpailussa kunniamaininnan sai Ruukin 4H-liikuntakerho Siikajoen 4H-yhdistyksestä. Kerho järjesti kehitysvammaisille jumpan ja lauluesityksen. Vuoden 4H-kerho -kilpailussa etsittiin vaikuttavia ja hyviä tekoja tehneitä kerhoja.

Palkinnot

Voittajakerho palkitaan 500 euron rahapalkinnolla, toiseksi sijoittunut kerho 350 euron ja kolmanneksi sijoittunut 150 euron summalla. Palkinnot lahjoittaa 4H-säätiö.

Tuomaristo

Vuoden 4H-kerhon valitsi 4H-säätiön ja 4H-liiton edustajista koostuva tuomaristo: Tomi Alakoski, 4H-säätiön asiamies ja Suomen 4H-liiton toimitusjohtaja, Marjaana Liukko, Suomen 4H-liiton nuorisotyön johtaja ja Virpi Skippari, Suomen 4H-liiton kehityspäällikkö.

Vuoden 4H-kerho -kilpailuun osallistui tänä vuonna yli 1 000 lasta ja lähes 120 4H-kerhoa.

Tutustu Tekoja lähellä ja kaukana -toimintamalliin osoitteessa:

www.4h.fi/nuorisotyon-perusteet

Lisätiedot ja kerhojen yhteystiedot:

Virpi Skippari
kehityspäällikkö
virpi.skippari(a)4h.fi

Villiyrteistä uutta liiketoimintaa nuorille

Villiruoka on kasvavan kiinnostuksen kohteena kotitalouksissa ja ravintoloiden tarjonnassa. Uudellemaalle on syntynyt lukuisia villiyrttejä jatkojalostavia yrityksiä, mutta raaka-aineiden saatavuus rajoittaa kasvua ja uusien tuotteiden syntymistä. Lue lisää...

4H juhlii – 90 vuotta lasten ja nuorten asialla

Tänä vuonna tulee kuluneeksi 90 vuotta siitä, kun valtakunnallinen 4H-toiminta Suomessa alkoi. Juhlavuotemme teemaksi olemme nostaneet 4H-järjestön ydintehtävät: lasten kannustamisen yritteliäisyyteen sekä nuorten työllistymisen ja yrittäjyyden. 4H työllistää vuosittain tuhansia nuoria. Juhlavuotemme suojelijoina toimivat tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio. Lue lisää...