4H selvittää luonnontuotealan verkostoja – osallistu kyselyyn!

4H-järjestö selvittää luonnontuotealan kehittämistä Kaakkois-Suomessa. Järjestö kutsuu nyt luonnontuotealan toimijat osallistumaan kyselyyn alan verkostoista ja niiden kehittämisestä.

Kuusenkerkkäolut, pihlajavoide ja antosyaaniuute. Muun muassa tällaisia tuotteita valmistetaan kotimaisista luonnontuotteista. Suomalaisille luonnontuotteille on kova kysyntä, sillä metsänantimien aromikkaat maut ja tuotteiden puhtaus sekä ravintorikkaus kiinnostavat monia yrityksiä niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Vaikka vilkaisu lähimetsään paljastaa, ettei raaka-aineesta ole pulaa, yhä useampi luonnontuotteista kiinnostunut ostohalukas yritys törmää siihen, ettei raaka-aineelle löydy myyjää.

”Luonnontuotealan merkittävä ongelma on, etteivät ostajat ja myyjät kohtaa toisiaan. Kaakkois-Suomessa luonnontuotteita kerätään paikallisesti ja kaupataan muun muassa toreilla, nettikaupoissa, sosiaalisessa mediassa ja nettikirpputoreilla. Myytävät määrät ovat usein pieniä ja ostajalta vaaditaankin välillä varsinaista salapoliisityötä, jos halutaan ostaa suurempia määriä tuotetta kerralla”, kertoo Luonnontuotteista kasvua Kaakkois-Suomeen -hankkeen (2018) hankevastaava Magdaleena Rouhiainen Suomen 4H-liitosta. Hanke selvittää keinoja luonnontuotteiden keruu-jalostus-ketjun kehittämiselle Kaakkois-Suomessa ja kartoittaa erityisesti nuorten mahdollisuuksia osallistua alan kehittämiseen. Hankkeen rahoittaa Kaakkois-Suomen ELY-keskus ja yhteistyökumppanina toimii Suomen metsäkeskus.

Osallistu kyselyyn

Hankkeessa tehdään nyt sähköistä selvitystä Kaakkois-Suomen luonnontuotealan toimijoille ja alasta kiinnostuneille. Kyselyllä selvitetään muun muassa kaakkoissuomalaisten yritysten ja poimijoiden kiinnostusta eri luonnontuotteita kohtaan, metsänomistajien mahdollisuuksia metsien luomukeruusertifiointiin sekä luonnontuotealan koulutuksen kehittämistarpeita Kaakkois-Suomessa. Kyselyyn voi vastata tästä linkistä: Kysely Kaakkois-Suomen luonnontuotealan toimijoille. Kysely on avoinna 7.10. asti.

Hankkeen tuottaman selvityksen tuloksia esitellään ja niistä keskustellaan Luonnontuotteista kasvua Kaakkois-Suomeen -seminaarissa (Esite) Lappeenrannan IVH Kampuksella kokoustila Suvorovissa 25.10. klo 13-16. Toivotamme tervetulleiksi kaikki Kaakkois-Suomen luonnontuotealan toimijat ja alasta kiinnostuneet osallistumaan tapahtumaan!

Tavoitteena ammattimainen keruuverkosto

Suomen 4H-liiton luotsaama hanke pyrkii edistämään luonnontuotteiden hyötykäyttöä ja lisäämään erityisesti nuorten kiinnostusta alaa kohtaan. ”Tavoitteenamme on luoda Kaakkois-Suomeen ammattimainen keruuverkosto, joka pystyy toimittamaan kysynnän mukaan laadukasta raaka-ainetta ostajien tarpeisiin. Luonnontuotealalla hyvät kasvunäkymät ja ala tarjoaa paljon uusia mielenkiintoisia liiketoimintamahdollisuuksia myös nuorille”, kertoo Suomen 4H-liiton aluejohtaja Helena Herttuainen.

Hankkeessa nuorille tarjotaan tietoa luonnontuotealasta ja sen työllistymismahdollisuuksista. Kaakkois-Suomessa kokeillaan muun muassa paikallisten 4H-yhdistysten ylläpitämiä luonnontuotteiden välitysasemia. Ensimmäinen 4H Marja-asema kokeili toimintaansa Imatralla heinä-elokuun vaihteessa. Seuraavina vuosina välitystoimintaa on tarkoitus laajentaa myös muualle Kaakkois-Suomeen ja tätä kautta tarjota nuorille matalan kynnyksen kanavia ansaita rahaa kasvavalla luonnontuotealalla.

Linkki kyselyyn

Kysely Kaakkois-Suomen luonnontuotealan toimijoille

Ota yhteyttä:

Magdaleena Rouhiainen

Hankevastaava

magdaleena.rouhiainen@4h.fi

Helena Herttuainen

Hankejohtaja, Aluejohtaja

helena.herttuainen@4h.fi

Luonnontuotteista kasvua Kaakkois-Suomeen -hanke on osa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmaa 2014–2020. Hankkeen rahoittaa Kaakkois-Suomen ELY-keskus.

4H:n marja-asemat välittävät puolukkaa

4H-yhdistykset vastaanottavat ja välittävät jälleen marjoja luonnonmarjayrityksille. Eri puolilla Pohjanmaata ja Pirkanmaata avataan ensi viikosta alkaen yhteensä 32 marja-asemaa, jotka ostavat alkusadon puolukkaa päivän hintaan. Kannustamme nuoria poimimaan puolukoita ja ansaitsemaan omaa rahaa vaikkapa kaveriporukalla tai vanhempien kanssa. Lue lisää...

Vastuullinen Virtanen kerää AIV-liuosastioita taas syyskuussa

4H-järjestö ja Eastman Chemical Company järjestävät muovisten AIV-liuosastioiden keräyksen 14.–15.9. Keräyspisteitä on yli 50 eri puolilla Suomea, ja niistä huolehtivat nuoret yhdessä paikallisen 4H-yhdistyksen kanssa. Kaikki kerätyt tynnyrit ja kanisterit kierrätetään Suomessa…