4H-yhdistykset valmentavat yläkoululaisia työelämään

Kun koulu loppuu -tutkimuksen mukaan 48 % yläkoululaisista kaipaa lisää työelämään liittyvää tietoa ja opetusta. Tämä ilmenee Taloudellinen tiedotustoimisto TATin T-Medialla teettämästä tutkimuksesta.
Jotta tuleva kesätyö olisi sekä nuoren että työnantajan kannalta mahdollisimman onnistunut kokemus, 4H-yhdistykset eri puolilla Suomea järjestävät kevään aikana Ajokortti työelämään -kursseja yläkoululaisille.

Ajokortti työelämään -kurssi tähtää siihen, että 4H-nuoret tuntevat työelämän pelisääntöjä, ovat innostuneita ja oma-aloitteisia kesätyöntekijöitä sekä pyrkii osaltaan tarjoamaan yläkouluikäisille nuorille toivottua työelämätietoa.

Nuorille työkokemuksia

4H-järjestö on tehnyt pitkäjänteistä työtä nuorten työelämävalmiuksien edistämiseksi. Paikallisen 4H-yhdistyksen kautta kuka tahansa voi tarjota nuorelle mahdollisuuden ensimmäiseen työkokemukseen. Vuosittain 4H-yhdistykset työllistävätkin yli 8 000 nuorta eri puolilla Suomea, kertoo Suomen 4H-liiton kehityspäällikkö Tuula Alanko.

4H:n kautta yritykset, yhteisöt ja yksityiset henkilötkin voivat työllistää osaavia ja motivoituneita nuoria.

Vastuullinen kesäduuni -kampanja

Suomen 4H-liitto on mukana myös Vastuullinen kesäduuni 2015 -kampanjassa asiantuntijakumppanina. Vastuullinen kesäduuni on T-Median, Taloudellinen tiedotustoimisto TATin, Alma Median, Soneran, Monsterin ja Nokian yhteinen kampanja, joka haastaa työnantajat tarjoamaan nuorille enemmän laadukkaita kesätyöpaikkoja.

Kampanjan yli 200 työnantajaa ja kumppania ovat sitoutuneet kuuteen hyvän kesätyön periaatteeseen, jotka ovat hyvä hakijakokemus, mielekäs työ, perehdytys ja ohjaaminen, oikeudenmukaisuus ja tasapuolisuus, kohtuullinen palkka sekä kirjallinen työsopimus ja todistus.

Kesätyössä nuori muodostaa ensimmäisen käsityksensä työelämästä ja eri toimialoista. Nuorelle Vastuullinen kesäduuni 2015 -logo on lupaus hyvästä kesätyökokemuksesta, joka opettaa myös itsenäisyyttä ja vastuunkantoa.
Uskon, että työnantajat arvostavat sitä, että nuorellakin kesätyöntekijällä on hyvät pohjatiedot työelämästä. 4H-liiton Ajokortti työelämään -kurssi on tässä arvokas apu, arvioi Vastuullinen kesäduuni 2015 -kampanjan projektijohtaja Päivi Salminen-Kultanen.

Katso video nuorten Ajokortti työelämään -kurssikokemuksista.

Lisätiedot:

www.4h.fi/toita/ota-nuori-toihin/

www.4h.fi/toita/hanki-toita/hanki-ajokortti-tyoelamaan/

www.kesaduuni.org

Tuula Alanko
Kehityspäällikkö
tuula.alanko@4h.fi

Päivi Salminen-Kultanen
Projektijohtaja, Vastuullinen kesäduuni 2015 -kampanja
T-Media Oy
paivi.salminen.kultanen@t-media.fi

VKD_2015_logo