AIV-astiakeräyskampanja työllisti kymmeniä nuoria

AIV-liuosastioiden keräyskampanja toteutettiin lokakuussa 2016. Viljelijöille maksuton keräys työllisti kymmeniä nuoria eri puolilla Suomea. 4H-järjestö ja Taminco Finland Oy järjestävät keräyksen myös ensi vuonna.

”Me haluamme tarjota palvelua viljelijöille ja antaa nuorille mahdollisuuden hankkia työkokemusta. AIV-liuosastiakeräys on myös yksi tapa pitää vastuullisesti huolta maatilaympäristöstä ja Suomen luonnosta yleensä”, kertoo AIV-liiketoiminnan vetäjä Kirsi Kuparinen Taminco Finland Oy:stä.

Mitä nuoret tekivät

Viljelijät saivat veloituksetta palauttaa tyhjät 30 litran AIV-liuoskanisterit ja 200 litran liuostynnyrit 4H-yhdistysten perustamiin keräyspisteisiin.

Nuoret ottivat kanisterit ja tynnyrit vastaan, tarkastivat ne ja pakkasivat kuljetusta varten. Täysi-ikäiset nuoret oli perehdytetty tehtävään ja heillä oli asianmukaiset suojavarusteet liuosastioiden käsittelyä varten. Keräyspisteiden tyhjennyksestä huolehti Taminco Finland Oy.

Kati Laakkonen, 25, työskenteli Salon 4H-yhdistyksen keräyspisteessä. Hän arvostaa saamaansa työkokemusta, ja toiminta ympäristön hyväksi on hänelle mieluista:

”Pidän erityisesti luontoon ja kierrätykseen liittyvistä töistä, koska aihe on itsellenikin tärkeä.”

18-vuotias Niko Hartikainen ja 25-vuotias Jarkko Wesin hoitivat astioiden vastaanottoa Kylmäkosken 4H-yhdistyksen keräyspisteellä. He olivat tyytyväisiä 4H:n kautta tulleeseen mahdollisuuteen.

”Tämä on nuorille hyvä homma. Tätä työtä pääsee tekemään, vaikka työkokemusta ei vielä kovin paljon olisikaan. Ja tästä saatu työkokemus on arvokasta tulevaisuudessa töitä hakiessa.”

Onnistunutta yhteistyötä

Tuoteturvallisuussyistä AIV-liuosten pakkauksiin käytetään nykyisin ainoastaan uusia astioita. Aiempi, uudelleen täyttöön perustuva panttijärjestelmä päättyi syksyllä 2015. Viimeisenä pantinmaksuvuotena viljelijät palauttivat liuosastioita huomattavia määriä.

Nyt keräys tuotti liki 70 keräyspisteessä 24 000 kiloa käytöstä poistettavia AIV-astioita. Ne hyödynnetään muovin jatkojalosteina Suomessa. Niistä valmistetaan muun muassa salaojaputkia.

4H-yhdistysten perustamista keräyspisteistä pohjoisin sijaitsi Rovaniemellä, eteläisin Salossa, itäisin Ilomantsissa ja läntisin Isojoella.

”Keräys toteutettiin nyt ensimmäisen kerran uudella tavalla, ja se on hyvä osoitus 4H-järjestön ja teollisuuden onnistuneesta yhteistyöstä pakkausten kierrätyksessä”, sanoo Suomen 4H-liiton yhteyspäällikkö Patrik Lindfors.

Liuosastioiden keräyskampanja kulkee nimellä Vastuullinen Virtanen. Se on nimetty AIV-teknologian kehittäjän, A. I. Virtasen mukaan.

Linkki keräysvideoon: https://www.youtube.com/watch?v=INHvCsdQ-q0.

Patrik Lindfors
yhteyspäällikkö
patrik.lindfors(a)4h.fi