Lappilaisille nuorille etsitään yritysohjaajia

Nuorten teot tarvitsevat alkutaipaleella tukea ja tekemisen mallia. Mobiilisti metsään -hanke etsiikin 13–28-vuotiaille 4H-yrittäjille yritysohjaajia.

Suomalainen metsä ja luonto innostavat nuoria: metsä ja metsänhoito, luonnontuotteet ja raaka-aineet, palvelut ja hyvinvointi. Nuorilla on monia mahdollisuuksia työllistää itsensä omassa 4H-yrityksessään.

Luvassa on innostava matka nuoren kanssa!

Yritysohjaajan ei tarvitse itse olla yrittäjä. Ohjaaja on nuoren henkisenä tukena, kuuntelee häntä ja jakaa osaamistaan nuoren käyttöön. Ohjaajiksi metsä- ja luontoalalla aloitteleville 4H-yrittäjille sopivat mainiosti esimerkiksi saman alan parissa työskentelevät aikuiset. 4H-yrittäjän ohjaaminen on vapaaehtoistoimintaa.

”Kun henkilökemiat kohtaavat, niin silloin matkasta varmasti hyötyvät sekä 4H-yrittäjä että yritysohjaaja itse. Toki ryhdyn yritysohjaajaksi sopivalle nuorelle 4H-yrittäjälle”, lupaa Jouni Lehtinen Jounin klapi -yrityksestä.

Nuorille aitoja tekemisen ja ansaitsemisen paikkoja

Mobiilisti metsään -hanke tarttuu toimeen myös luodakseen nuorille paikkoja tienata rahaa ja samalla oppia luonnosta. Hankkeessa on haastateltu lappilaisia metsä- ja luontoalalla toimivia yrittäjiä ja kerätty tietoa nuorten mahdollisuuksista yrittää luonnon parissa.

”Etsimme todellisia tekemisen paikkoja, sellaisia töitä, joihin pieni 4H-yritys pystyy. Niitä ovat esimerkiksi jotkin metsänhoitotyöt, kuten istutus, polttopuiden teko, luonnontuotteiden keruu ja luontomatkailupalveluiden osatoteutukset. Monilla alan toimijoilla on tarve kausiluontoiselle avulle”, kertoo hankevastaava Anne Annala.

4H-yritys

4H-yrittäjänä nuori tienaa omaa rahaa ja saa työkokemusta. 4H-yritys on nuorelle harrastus, joka mahdollistaa turvallisen tavan kokeilla yrittäjyyttä. 4H-yrityksen voi perustaa 13–28-vuotiaana. Jo tuhannet nuoret ovat perustaneet 4H-yrityksen.

Mobiilisti metsään -hanke

Mobiilisti metsään -hanke toteutetaan Lapin alueella Suomen metsäkeskuksen ja Suomen 4H-liiton yhteistyönä. Hanke helpottaa metsänkäyttöön ja -hoitoon liittyvien materiaalien ja työkalujen saatavuutta uuden mobiilisovelluksen avulla. Haluamme lisätä lasten ja nuorten kiinnostusta metsäelinkeinoja ja yrittäjyyttä kohtaan. Hanketta rahoitetaan Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmasta, ja se jatkuu vuoden 2017 loppuun.

”On hienoa olla Mobiilisti metsään -hankkeessa mahdollistamassa nuorten yrittäjyyttä ja työkokemusten karttumista”, sanoo hankevastaava Anne Annala.

Anne Annala
hankevastaava
anne.annala(a)4h.fi
Mobiilisti metsään -hankkeesta: www.4h.fi/mobiilistimetsään

Keppicrossi liikuttaa ja innostaa lapsia – katso video!

Keppicrossi on Suomen 4H-liiton, Suomen Moottoriliiton ja Liikkuvan koulun yhteistyöhön perustuva hanke uuden liikunta- ja harrastusmuodon kehittämiseksi lapsille, perheille ja kouluille. Idea lähti jo suosiota saavuttaneesta keppihevosharrastuksesta. Keppicrossin tavoitteena on tarjota pojille ja tytöille sopiva  harrastus, jota kaikki voivat harrastaa koulussa, kerhoissa ja vapaa-ajalla yhdessä perheen kanssa. Lue lisää...

Kädentaidoilla voitot Vuoden 4H-yritys -kilpailussa

Pumpulipehmo ja Makijaa ovat vuoden 4H-yritykset. Elisa Kristolan yksilöllisiä pehmoleluja valmistava Pumpulipehmo Seinäjoen 4H-yhdistyksestä voitti 13–17-vuotiaiden sarjan. Karoliina Hanhisuannon leivontayritys Makijaa Tervolan 4H-yhdistyksestä valittiin 18–28-vuotiaiden sarjan voittajaksi. Lue lisää...