Lasten ruokakouluissa ruokaketju tutuksi ruuan reiteillä

Kesän ruokakoulut täyttyvät sadoista innokkaista lapsista. Ruokakouluissa opitaan suomalaisen ruoan alkuperästä, raaka-aineista ja ruokaketjun toimijoista ruoan reittien kautta. Tuotantoketjuista esittelyssä on tänä vuonna liha, maito ja vilja. Raaka-aineet tulevat lapsille tutuiksi niin ruoan valmistuksessa, ravitsemuskeskusteluissa ja aistiharjoituksissa, liikuntatuokioissa sekä maatilavierailuilla. Toimittajilla on mahdollisuus vierailla 4H-yhdistysten toteuttamissa ruokakouluissa 40 paikkakunnalla Suomessa.

Ruokakoulun toiminnan perustana ovat suomalaiset ravitsemussuositukset. Hyvä ruoka maistuu hyvältä ja siitä saa sopivasti energiaa, riittävästi hiilihydraatteja, kuitua, proteiineja, vitamiineja ja kivennäisaineista sekä kohtuullisesti hyvälaatuista rasvaa ja vähän suolaa. Lasten syömisessä tärkeitä ovat monipuolinen ruokavalio ja säännöllinen ateriarytmi.

– Ruokailu- ja ravintotottumukset luodaan jo lapsuudessa ja aikuisten vastuulla on yhdessä tehdä ja tarjota terveellistä ja monipuolista ruokaa lapsille. Lapsiperheiden ruokapöydissä opitaan hyvän aterian malli, maistellaan uusia makuja ja rakennetaan perheen arjen rytmiä. Ruokakoulu edistää ruokaketjun tuntemusta sekä suomalaisen ruokakulttuurin arvostusta lapsiperheissä, kiteyttää projektipäällikkö Bettina Lindfors, Ruokakoulu – Matskolan.
– Ruokakouluissa maitoa on juomana joka aterialla. Maito ja maitovalmisteet ovat ravintosisällöltään ensiarvoisia luuston ja lihaksiston lujittajia kiivaasti kasvaville lapsille. Luja luusto rakennetaan paitsi maidolla ja terveellisellä ruokavaliolla, myös hyppyjä, pomppuja ja käännöksiä sisältävällä liikunnalla, maitolähettiläs Anni Lehtonen muistuttaa. Anni on koulutukseltaan laillistettu ravitsemusterapeutti. Maitolähettiläs vierailee useassa ruokakoulussa pitämässä lapsille liikuntatuokiota ravitsemuskeskustelun ohella.

– Liha on voimaruokaa, josta saa lähes kaikki tärkeät kasvuun tarvittavat ravintoaineet. Lihassa on runsaasti laadukasta proteiinia, B-vitamiineja ja hyvin imeytyvää rautaa. Ruoalla on suuri merkitys hyvään oloon eikä syömisestä kannata tehdä liian vaikeaa. Riittää, kun syö säännöllisesti, monipuolisesti ja riittävästi. Kannustan lapsia myös rohkeasti maistamaan uusia ruokia ja makuja, ne yllättävät usein myönteisesti, rohkaisee toiminnanjohtaja Riitta Stirkkinen Lihatiedotuksesta. Stirkkinen vieraille useassa kesäkuun ruokakoulussa.

– Viljavalmisteet ovat lasten ruokavalion perusta ja kuuluvat monipuoliseen ruokavalioon. Ravitsemussuositusten mukaan vähintään puolet viljatuotteista olisi hyvä valita täysjyväisinä, eri viljalajeja vaihdellen. Viljatuotteet tuovat ruokavalioon rutkasti kuitua, joka edistää lasten terveyttä monin eri tavoin. Kuitua ruokavaliostaan runsaasti saavat lapset saavat enemmän vitamiineja ja kivennäisaineita. Runsaan kuidun saannin on todettu laskevan lasten kolesteroliarvoja sekä edesauttavan vatsan toimintaa, painottaa toiminnanjohtaja Kaisa Mensonen Leipätiedotus ry:stä.

Kutsu toimittajille vierailla ruokakouluissa

Toimittajilla on mahdollisuus vierailla kaikissa ruokakouluissa Suomessa. Sopivasta ajankohdasta leiriohjelmassa tulee sopia paikallisen ruokakoulun vastuuohjaajan kanssa. Tänä vuonna paikalliset 4H-yhdistykset järjestävät yli 40 ruokakoulua 800 lapselle. Löydä lähin ruokakoulu ja ohjaajien yhteystiedot, www.ruokakoulu.fi

Maitolähettiläs Anni Lehtonen, Maito ja Terveys ry, 045 345 6888 tai anni.lehtonen(at)maitojaterveys.fi
Toiminnanjohtaja Kaisa Mensonen, Leipätiedotus ry, 040-594 2728, kaisa.mensonen@leipatiedotus.fi
Toiminnanjohtaja Riitta Stirkkinen, Lihatiedotus, 050 560 2567, riitta.stirkkinen@lihatiedotus.fi
Projektipäällikkö Bettina Lindfors, Ruokakoulu – Matskolan, bettina.lindfors@ruokakoulu.fi, 045 109 6811

Ruokakoulu – Matskolan -hanketta hallinnoi Suomen 4H-liitto yhdessä Finlands svenska 4H:n kanssa. Ruokakoulut toteutetaan maa- ja metsätalousministeriön avustuksella.

Reilu Teko -säkkikeräys työllistää satoja nuoria

4H-nuoret tekevät merkittävän ympäristöteon keräämällä maatalouden lannoite- ja siemensäkkejä. Tämän vuoden säkkikeräystavoite on ennätyksellinen: miljoona kiloa muovia. Yara Suomi yhteistyössä Suomen 4H-liiton, Finlands svenska 4H:n ja paikallisten 4H-yhdistysten kanssa järjestää…

Kutsu: Tule tapaamaan alle 20-v. yrittäjiä 3.6. Narinkkatorille Kamppiin

Miten voi perustaa yrityksen 13-vuotiaana? Vieläkö ehtii perustaa yrityksen kesäksi? Millaista on olla alaikäinen yrittäjä? Näihin kysymyksiin saat vastauksen nuorilta 4H-yrittäjiltä itseltään, kun saavut keskiviikkoiltapäivänä 3. kesäkuuta Narinkkatorille. Mun kesä,…