Lasten ruokakouluissa teemana on vilja ja leipä

Kesän ruokakoulut täyttyvät innokkaista lapsista. Tämän vuoden teemana on vilja ja leipä.

Suomen 4H-liiton tiedote 22.5.2014

Ne näkyvät ruokakoulujen ohjelmassa ja ruokaohjeissa sekä maatilavierailulla. Ruokakoulu – Matskolan -hankkeen yhteistyökumppaneina ovat Vaasan Oy (Vaasan Koulunäkki) ja Leipätiedotus ry.

– Kokkaamisen ja muun toiminnan lomassa lapset saavat tietoa esimerkiksi kuidusta, hyvistä hiilihydraateista ja täysjyvästä. Myös maatilavierailulla käydään paikallisella viljatilalla. Siellä opitaan, millainen on viljan reitti pellolta ruokapöytään esimerkiksi leiväksi tai puuroksi, kertoo hankepäällikkö Bettina Lindfors.

Täysjyvävilja tekee terveydelle hyvää

Tutkimuspäällikkö Marika Lyly, Vaasan Oy, vierailee ruokakouluissa kertomassa kuidun terveysvaikutuksista lapsiin.

– Suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan vähintään puolet viljatuotteista olisi hyvä valita täysjyväisinä, eri viljalajeja vaihdellen. Viljatuotteet tuovat ruokavalioon rutkasti kuitua, joka edistää terveyttä monin eri tavoin lapsilla ja aikuisilla. Kuitu muun muassa laittaa vatsan toimimaan, mikä lapsillakin on tärkeä juttu, ajoittainen ummetus on melko yleinen vaiva lapsilla, kertoo Marika Lyly.

– Koska täysjyvävilja sisältää jyvän kaikki syötävät osat, se on oikea kuitu-, vitamiini- ja kivennäisainepommi verrattuna valkoiseen, puhdistettuun viljaan. Kaikkia täysjyväviljan terveydelle hyvää tekeviä aineita emme vielä ehkä edes tunne.
Ruokatottumukset kehittyvät lapsuudesta lähtien, ja siksi on tärkeää tarjota lapsille pienestä pitäen terveelliseen ruokavalioon sopivia ruokia, jotta ne maistuvat hyvin myös aikuisena. Täysjyväviljaleipä vaaleana tai tummana makumieltymyksistä riippuen sopii hyvin lapsen välipalaksi. Lapset ja nuoret saavat välipaloista jopa 40 prosenttia päivittäisestä energiansaannista, eli välipalojen laadulla todella on väliä.

Toimittajien vierailu ruokakouluissa

Toimittajilla on mahdollisuus vierailla kesäkuun ruokakouluissa. Vierailun ajankohdasta sovitaan ruokakoulun ohjaajan kanssa. Vierailun aikana toimittajalla on mahdollisuus seurata iloista leiriohjelmaa sekä haastatella lapsia ja ohjaajia.

Löydä lähin ruokakoulu ja ohjaajien yhteystiedot, www.ruokakoulu.fi.

Hae ruokakoulun logo, kuvia ja muuta aineistoa STT-infosta,

Lisätietoja: Hankepäällikkö Bettina Lindfors, Ruokakoulu – Matskolan, bettina.lindfors@ruokakoulu.fi, puh. 045 109 6811.

Ruokakoulu – Matskolan -hankkeen tavoitteena on tuottaa suomalaiseen lasten ruokakasvatukseen uusi väline, joka yhdistää laajasti ruokaketjun toimijoita ja edunvalvojia. Vuonna 2014 paikalliset 4H-yhdistykset järjestävät 30 ruokakoulua yli 500 lapselle eri puolilla Suomea. Kaksikielisessä Ruokakoulu – Matskolan -hankkeessa ovat mukana Suomen 4H-liitto, Finlands svenska 4H, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC, Folkhälsan sekä Maito ja Terveys ry. Ruokakoulun mahdollistaa maa- ja metsätalousministeriön Laatuketju.

Reilu Teko -säkkikeräys työllistää satoja nuoria

4H-nuoret tekevät jälleen merkittävän ympäristöteon keräämällä maatalouden lannoite- ja siemensäkkejä. Lue lisää...

Lapset oppivat mediataitoja 4H-kerhossa

4H:n uudessa Me mediassa -kerhossa alakouluikäiset lapset pääsevät tekemään mediaa itse ja oppivat samalla turvallisia mediataitoja. Lue lisää...