Lasten Ruokakoulut suosittuja – ruoan alkuperä tutuksi

Ruoan valmistaminen, maatilavierailut ja ruoan tarjoilu vanhemmille perhepäivällisillä innostivat lapsia Ruokakoulu – Matskolan -hankkeen päiväleireillä. Hanke päättyy vuodenvaihteessa, mutta Suomen 4H-liitto ja Finlands svenska 4H jatkavat toimintaa, koska lapset ja vanhemmat toivovat leireille jatkoa.

Ruokakoulussa hyvä ja terveellinen ruoka tulee lapsille tutuksi tekemisen kautta. Päiväleireillä 8–12-vuotiaat lapset ja nuoret valmistavat itselleen aamiaisen, lounaan ja välipalan. Leirin lopuksi lasten vanhemmat kutsutaan perhepäivälliselle.

– Palautteen perusteella ruoan valmistaminen itse alkuperäisistä raaka-aineista on lasten mielestä ruokakoulun parasta antia. Sen lisäksi palautteessa nousee esiin erityisesti perhepäivällinen, jonka lapset suunnittelevat, valmistavat ja tarjoilevat. Yhdessä syöminen perhepäivällisillä vanhempien ja sukulaisten kanssa on lasten mielestä yksi ruokakoulun kohokohdista, kertoo Suomen 4H-liiton nuorisotyön johtaja Marjaana Liukko.

Ruokakoulussa kerrotaan ruoan alkuperästä ja vieraillaan maatilalla. Maatilavierailulla tutustutaan maanviljelijän ammattiin ja suomalaisen ruoan tiehen pellolta pöytään. Vierailut maatiloilla ja eläinten näkeminen ovat olleet lapsille elämyksiä.

– Ruokateema kiinnostaa yleensäkin lapsia, mutta tässä hankkeessa lapset ovat päässeet näkemään, mistä ruoka tulee, minkälainen on munan tie kanalasta pöytään, ja kokeilemaan, mitä munasta voi tehdä. Maatilalla käynti on hieno kokemus lapsille, Finlands svenska 4H:n toiminnanjohtaja Camilla Wahlsten kertoo innostuneena.

Ruokakoulussa myös leikitään ja liikutaan joka päivä. Leirit tarjoavat lapsille hauskaa ja hyödyllistä toimintaa 4–5 päivänä koulujen loma-aikoina eri puolilla Suomea.

Vuosien 2013–2016 aikana 4H-yhdistykset järjestivät 134 ruokakoulua ja niihin liittyvää maatilavierailua kaikkiaan 2 489 lapselle. Perhepäivällisille osallistui 3 885 vanhempaa. Ruokakoulun kautta myös moni nuori on saanut työkokemusta, sillä apuohjaajina leireillä oli 592 nuorta vapaaehtoista.

– Hankkeen avulla haluttiin luoda hyvä perusta ruokakasvatustyölle valtakunnallisesti eri toimijoiden välillä. Hankkeessa päästiin sille asetettuihin määrällisiin ja laadullisiin tavoitteisiin, toteaa Ruokakoulu – Matskolan projektipäällikkönä toiminut Bettina Lindfors.

Kansallista, kaksikielistä Ruokakoulu – Matskolan -hanketta hallinnoi Suomen 4H-liitto yhdessä Finlands svenska 4H:n kanssa. Ruokakoulut toteutettiin maa- ja metsätalousministeriön avustuksella. Toimintaa jatketaan hankerahoituksen päätyttyä, ja ilmoittautuminen ensi kesän ruokakouluihin alkaa 1.3.2017 osoitteessa www.ruokakoulu.fi

Toiminnanjohtaja Camilla Wahlsten, Finlands svenska 4H, +358 40 563 6127, camilla.wahlsten@fs4h.fi

Nuorisotyön johtaja Marjaana Liukko, Suomen 4H-liitto, +358 44 783 0301, marjaana.liukko@4h.fi

AIV-astiakeräyskampanja työllisti kymmeniä nuoria

AIV-liuosastioiden keräyskampanja toteutettiin lokakuussa 2016. Viljelijöille maksuton keräys työllisti kymmeniä nuoria eri puolilla Suomea. 4H-järjestö ja Taminco Finland Oy järjestävät keräyksen myös ensi vuonna. Lue lisää...

Keppicrossi liikuttaa ja innostaa lapsia – katso video!

Keppicrossi on Suomen 4H-liiton, Suomen Moottoriliiton ja Liikkuvan koulun yhteistyöhön perustuva hanke uuden liikunta- ja harrastusmuodon kehittämiseksi lapsille, perheille ja kouluille. Idea lähti jo suosiota saavuttaneesta keppihevosharrastuksesta. Keppicrossin tavoitteena on tarjota pojille ja tytöille sopiva  harrastus, jota kaikki voivat harrastaa koulussa, kerhoissa ja vapaa-ajalla yhdessä perheen kanssa. Lue lisää...