Maailmanlaajuinen 4H-verkosto perustettiin Soulissa

Suomen 4H-liiton kansainvälisten asiain sihteeri Päivi Haapasalo valittiin maailmanlaajuisen verkoston varapuheenjohtajaksi. Valinta on kunnianosoitus hänen pitkästä uurastuksestaan Afrikan lasten ja nuorten auttamiseksi.

Suomen 4H-järjestö on ollut eturintamassa suunnittelemassa ja rakentamassa maailman 4H-toimijoiden yhteyksiä ja maailmanlaajuista verkostoa. Suomen 4H on muun muassa tehnyt jo vuosia kehitysyhteistyötä Namibiassa ja Tansaniassa.

Tässä työssä keskeinen henkilö on ollut Suomen 4H-liiton kansainvälisten asiain sihteeri Päivi Haapasalo.

4H avaimena parempaan yhteiskuntaan

Uuden verkoston päämääränä on valjastaa nuoret voimavaraksi muuttamaan maailmamme. 4H haluaa antaa äänen näkymättömille, usein maaseudulla asuville tytöille ja pojille.

4H tarjoaa kestäviä toimeentulomahdollisuuksia nuorille ja heidän perheilleen kehittyvissä maissa, tekee nuorten yrittäjyyskasvatusta ja vahvistaa nuorten arjen- ja työelämätaitoja.

Toisin kuin mikään muu globaali ohjelma tai järjestöyhteistyö 4H-verkosto yhdistää maatalouden elinkeinot, positiivisen nuorisotyön ja uudistusmielisen kumppanuuden.

4H:lla on ollut, ja on, merkittävä rooli erilaisissa yhteiskunnissa erilaisina aikoina. Hyvänä esimerkkinä toimii Korea. Toisen maailmansodan jäljiltä maa kärsi yhteiskunnallisesta kuohunnasta ja taloudellisista vaikeuksista. Maa kiittää 4H-liikettä taloutensa noususta ja sosiaalisen pääomansa kasvattamisesta. 4H muun muassa koulutti laajamittaisesti ja järjestelmällisesti maan nuorisoa.

Tavoitamme 10 miljoonaa nuorta

4H-toimintaa on ollut maailmassa yli 100 vuoden ajan. Tällä hetkellä 4H toimii yli 70 maassa, ja se tavoittaa 10 miljoonaa nuorta. Tavoitteena on vuoteen 2025 mennessä kasvattaa 4H:laisten määrä maailmassa 25 miljoonaan. Suomessa 4H:lla on noin 70 000 jäsentä, jotka toimivat 234 yhdistyksessä.

Maailmanlaajuinen 4H-verkosto perustettiin Koreassa 27.10.–1.11.2014. Konferenssin järjestäjinä toimivat Korean 4H ja National 4-H Council USA:sta. Yli 150 edustajaa 55 maasta hyväksyi globaalin 4H-verkoston perustamisasiakirjan. Verkoston puheenjohtajaksi valittiin Kanadan 4H:n toimitusjohtaja Shannon Brenner.

Päivi Haapasalo
Kansainvälisten asiain sihteeri
paivi.haapasalo(a)4h.fi

Marjaana Liukko