Mäntyharjun 4H-yhdistys palkittiin 4H-säätiön Suomi 100 -erityisstipendillä

Mäntyharjun 4H sai aktiivisesti ja positiivisesti Suomi 100 -juhlintaan osallistuneena 4H-yhdistyksenä 1 000 euron erityisstipendin. Yhdistys järjesti kolmet omaleimaiset lasten Safkasynttärit, perusti 4H-juhlametsikön ja myi yritteliäästi Tulevaisuuden kuusi -paketteja.

Erityisstipendi Mäntyharjun 4H-yhdistykselle luovutettiin 4H-säätiön hallintoneuvoston kokouksen yhteydessä Helsingin Säätytalolla keskiviikkona 1.11.2017. Stipendin vastaanottivat 4H-yhdistyksen puheenjohtaja Anssi Karjalainen sekä sen toiminnanjohtaja Virve Väisänen yhdessä 4H-kerholaisten kanssa. (Kuvateksti tiedotteen lopussa.)

4H-säätiön hallintoneuvoston puheenjohtajan, kansliapäällikkö Jaana Husu-Kallion mielestä Mäntyharjun 4H-yhdistys on kiitettävästi edistänyt uskoa suomalaisen metsän tulevaisuuteen ja yhdessä syömisen merkitykseen.

”On hienoa palkita heitä tästä paikallisesta työstä Suomi 100 -juhlavuonna. Haluamme kannustaa kaikkia vastaavaan toimintaan maassamme myös tulevaisuudessa”, kansliapäällikkö Jaana Husu-Kallio iloitsee.

Safkasynttärit Suomelle – lasten villiruokajuhlat 100-vuotiaalle!

Mäntyharjun 4H-yhdistys järjesti lasten kanssa kolme Safkasynttäri-tapahtumaa luonnossa villiruokateemalla. Niihin osallistui kymmeniä kerholaisia ja liki 100 lasten kutsumaa vierasta, kuten vanhempia ja isovanhempia. Synttäreillä tarjottiin nokkosista ja lehtikaalista tehtyjä supersipsejä, puolukka-kaurakeksejä, jauhelihatikkareita nokkostwistillä sekä Suomi 100 -juhlajuomana mustikkasmoothieita.

Villiruokajuhlien yhteydessä 4H-yhdistys käynnisti lapsille myös sinisten perunoiden kasvatuskilpailun osana yhdistyksen Suomi 100 -teemaa.

4H-juhlametsikön kasvua voi seurata osana kouluopintoja

Lapset istuttivat Mäntyharjulla 4H-juhlametsikön, jonka kantavana ajatuksena oli: Sata vuotta, sata puuta. Metsikkö istutettiin koulujen läheisyyteen Mäntyharjun kunnan maalle. Jatkossa koululaisten on helppo käydä tekemässä taimikonhoitotöitä eli esimerkiksi heinäämässä taimet. Juhlametsikkö, joka tunnetaan nimellä Tulevaisuuden kuusikko, toteutettiin yhteistyössä paikallisen metsänhoitoyhdistyksen ja Kirkonkylän koulun kanssa.

Tulevaisuuden kuusi -kampanja yhdisti koko kuntaa

Kun Tulevaisuuden kuusi -kampanja vuoden alussa alkoi, Mäntyharjun 4H lähti ensimmäisten joukossa mukaan. Yhdistys markkinoi kuusia aktiivisesti ja haastoi kaikki kuntalaiset mukaan istuttamaan Tulevaisuuden kuusia yhdessä lasten ja nuorten kanssa. 4H-yhdistys istutti kunnan edustajien kanssa myös itse kuusen taimen suomalaisuuden päivänä 12.5.2017. Tulevaisuuden kuusi -paketteja yhdistys myi yli 50 kappaletta.

Kuvat erityisstipendin luovutustilaisuudesta ovat ladattavissa 4H:n kuvapankissa kansiossa Mäntyharjun erityisstipendi.

4H-säätiön tarkoituksena on suomalaisen 4H-toiminnan tukeminen, kehittäminen ja edistäminen. Säätiö myöntää apurahoja sääntöjen ja käytettävissä olevien varojen perusteella. Säätiön toimintaa hallinnoivat hallintoneuvosto ja hallitus.

Kuvateksti:

Marjaana Liukko
nuorisotyön johtaja
marjaana.liukko(a)4h.fi

Lisätietoja 4H-säätiön toiminnasta:
Tomi Alakoski
4H-säätiön asiamies
Suomen 4H-liiton toimitusjohtaja
tomi.alakoski(a)4h.fi

Tiedote STT:n uutishuoneessa

AIV-liuosastioiden keräys työllisti kymmeniä nuoria

4H-yhdistykset työllistivät syyskuussa yli 70 nuorta ympäri Suomen ja auttoivat keventämään maatilojen ympäristötaakkaa AIV-liuosastioiden keräyksellä. Kaksipäiväisessä tempauksessa 4H ja Eastman Chemical Company keräsivät talteen lähes 9 000 muovikanisteria ja noin 700 tynnyriä. Lue lisää...