Ministeri Koskinen jakaa stipendejä ansioituneille 4H-nuorille

Nyt palkittavat yritteliäät ja vastuulliset nuoret ovat näkyvä todiste pitkäaikaisen nuorisotyön myönteisistä vaikutuksista.

Suomen 4H-liiton tiedote 31.3.2014

Usein jo lapsena alkaneen hauskan ja antoisan harrastuksen innostamina nuoret ovat hankkineet 4H-polullaan esimerkiksi valmiuksia työelämään ja ensimmäisiä työkokemuksia. Monella stipendiaatilla on myös oma 4H-Yritys.

Stipendiaatit palkitaan valtioneuvoston juhlahuoneistossa Helsingissä perjantaina 4.4.2014 kello 10. Median edustajat ovat tervetulleita stipendienjakotilaisuuteen. Osallistuminen edellyttää ilmoittautumista lehdistön yhteyshenkilölle viimeistään keskiviikkona 2.4.2014 klo 14.00.

4H arvostaa vapaaehtoisiaan ja toimihenkilöitään

Stipendit rahoittava 4H-säätiö palkitsee myös Vuoden nuoren 4H-kerhonohjaajan, Vuoden 4H-vapaaehtoisen, Vuoden 4H-toimihenkilön sekä parhaiten nuorten kansainvälisyys- ja monikulttuurisuusharrastusta edistäneen 4H-yhdistyksen. Tilaisuudessa luovutetaan myös Metsämiesten Säätiön Metsästipendi.

500 euron suuruiset valtakunnalliset stipendit jakaa maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen yhdessä 4H-säätiön hallituksen puheenjohtajan, toimitusjohtaja Ensio Hytösen kanssa.

Valtakunnallisten stipendien lisäksi säätiö myöntää 350 euron maakunnallisia stipendejä, jotka jaetaan erikseen paikallisissa tilaisuuksissa. Lista kaikista stipendiaateista on tiedotteen lopussa.

Tilaisuuteen osallistuminen ja lisätiedot

Median edustajat voivat ilmoittautua stipendienjakotilaisuuteen lehdistön yhteyshenkilölle Satu Mellaselle joko puhelimitse 044 783 0308 tai sähköpostitse satu.mellanen@4h.fi. Ilmoittautua voi keskiviikkoon 2.4. kello 14.00 asti. Toimituspäällikkö Satu Mellaselta saa lisätietoja myös palkitsemisperusteista ja palkittavista nuorista.

Tilaisuudessa otetaan valokuvat kaikista stipendiaateista, ja kuvat ovat jakopäivänä lehdistön vapaasti ladattavissa sivulla www.4h.fi->media->kuvat, klo 15.00 alkaen.

4H on nuorisojärjestö

4H:lla on lähes 70 000 jäsentä, ja paikallisia 4H-yhdistyksiä on Suomessa 234. Alle 13-vuotiaat harrastavat kaikkiaan 2 600 4H-kerhossa. Yli 13-vuotiaita 4H-harrastus ohjaa turvallisesti työelämään sekä kouluttamalla että tarjoamalla ensimmäisiä työkokemuksia. Työllistämme vuosittain noin 8 500 nuorta, ja yli 700 nuorta oppii yritystoimintaa oman 4H-Yrityksensä kautta. 4H:ta tulevat sanoista Harkinta, Harjaannus, Hyvyys ja Hyvinvointi.

Valtakunnalliset stipendit jaetaan perjantaina 4.4.2014 kello 10 Helsingissä valtioneuvoston juhlahuoneistossa, jota Smolnaksikin kutsutaan. Osoite on Eteläesplanadi 6.

Valtakunnalliset stipendit:

Valtakunnallisissa stipendeissä palkitsemisperusteena on nuoren, 18–22 vuotta, pitkäaikainen, monipuolinen, tuloksellinen ja edelleen jatkuva 4H-toiminta.

1) Eeva-Maija Kakko, Konneveden 4H-yhdistys

2) Anni Lahdenmäki, Lapinlahden 4H-yhdistys

3) Hilja Markkola, Pirkkalan-Lempäälän 4H-yhdistys

4) Tanja Lehtimäki, Sastamalan 4H-yhdistys

5) Sanna Saraste, Tervolan 4H-yhdistys

6) Mikaela Honkala, Haapajärven 4H-yhdistys

7) Karri Kauppila, Loimaan 4H-yhdistys

8) Hinni Viirret, Pyhäjoen 4H-yhdistys

9) Sara Korvuo, Suomussalmen 4H-yhdistys

10) Sanna Pihlaja, Jalasjärven 4H-yhdistys

11) Tytti Levänen, Pieksämäen seudun 4H-yhdistys

12) Samir Abdelmeguid, Vihdin 4H-yhdistys

13) Niko Miettinen, Lemin 4H-yhdistys

14) Simo Lappalainen, Kontiolahden 4H-yhdistys

Saara Viitanen -stipendi
Saara Viitanen -stipendi myönnetään erityisen ansioituneelle kerhonohjaajalle.

Inka Turtola, Hämeenlinnan Seudun 4H-yhdistys

Metsämiesten Säätiön Metsästipendi
Metsämiesten Säätiö on 4H-metsätoiminnan vahva ja vankka tukija. Säätiö rahoittaa erityisen metsästipendin 4H-harrastuksessaan ympäristö- ja metsäasioissa ansioituneelle nuorelle.

Aleksi Yli-Mattila, Sastamalan 4H-yhdistys

Vuoden 4H-toimihenkilö -stipendi
Vuoden 4H-toimihenkilö -stipendi myönnetään erityisen menestyksekkäästä sekä pitkäaikaisesta tai uusia uria aukoneesta 4H-työstä. Stipendillä halutaan osoittaa arvostusta 4H-toimihenkilöiden vaativalle ja haasteelliselle nuorisotyölle, jonka merkitys on keskeinen myös tulevaisuudessa 4H-järjestöä kehitettäessä.

Päivi Lahdenmäki, Lapinlahden 4H-yhdistys

Vuoden 4H-vapaaehtoinen -stipendi
Vuoden 4H-vapaaehtoinen -stipendi myönnetään tuloksellisesta ja pitkäaikaisesta vapaaehtoisesta 4H-nuorisotyöstä. Vapaaehtoistyön stipendin kautta 4H-säätiö haluaa osaltaan olla tukemassa ja tuomassa esiin aikuisohjaajien, luottamushenkilöiden ja muiden vapaaehtoisten merkitystä 4H-kansalaisjärjestössä.

Sanna Tiilikainen, Mäntyharjun 4H-yhdistys

Vuoden kansainvälinen toimija
Vuoden kansainvälinen toimija -stipendi myönnetään 4H-yhdistykselle, joka on parhaiten edistänyt nuorten kansainvälisyys- ja monikulttuurisuusharrastusta.

Lapinlahden 4H-yhdistys

Maakuntastipendit:

Maakunnallisissa stipendeissä palkitsemisperusteena on nuoren, 18–22 vuotta, pitkäaikainen, monipuolinen, tuloksellinen ja edelleen jatkuva 4H-toiminta.

1) Henna Sironen, Evijärven 4H-yhdistys

20) Johan Simola, Tammelan 4H-yhdistys

21) Tiina Kiuttu, Sodankylän 4H-yhdistys

22) Mari Niiranen, Lapinlahden 4H-yhdistys

Lisätietoja 4H-säätiöstä ja stipendien jakamisesta.

Vuoden 4H-kerho on Laivakankaan kokkikerho Kiimingistä

9.-luokkalaiset kerhonohjaajat ovat tehneet kerhostaan hittituotteen. Vuoden 4H-kerho on Laivakankaan kokkikerho Kiimingistä. Lue lisää...

Ruokakoulu edistää ruoan arvostusta lapsiperheissä

Tänä vuonna järjestetään yhteensä 30 ruokakoulua yli 500 lapselle. Ruokakoulujen käytännön toteutuksesta vastaavat 4H-yhdistykset eri puolilla Suomea. Lue lisää...