Nuoret tekevät 4H-yrittäjinä kesätyön itselleen

13–28-vuotiaita 4H-yrittäjiä on jo yli 800. Yrittäjyys kiinnostaa nuoria, ja uusia 4H-yrityksiä syntyy kiihtyvällä tahdilla. Vaikka se perinteinen kesätyöpaikka olisikin jäänyt nuorelta saamatta, ei vielä ole myöhäistä työllistyä kesäksi. 4H-yritys on mahdollisuus työllistää itse itsensä, vaikkapa vain kesän ajaksi, ja kokeilla samalla yrittäjyyttä turvallisesti.

4H-yritys on toimiva paketti nuorelle. Yritykselle on määritelty raamit valmiiksi, ja nuori voi keskittyä itse tekemiseen. 4H-yritys on harrastustoimintaa, jossa pääsee tienaamaan rahaa ja toteuttamaan omia ideoitaan. Lemmikkien ulkoiluttaminen, nurmikon leikkuu, seinien maalaus, kotipalvelu, juhlat lapsille, lettujen paisto torilla, jäätelön myynti uimarannalla, rikkaruohojen kitkeminen… Yritysten toimialat ovat moninaiset.

4H-yrittäjänä nuori ei ole yksin. Apua hän saa aina tarvitessaan omalta yritysohjaajaltaan ja lähimmästä 4H-yhdistyksestä, joita on 235 eri puolilla Suomea. 4H-yrittäjyydestä on mahdollista saada myös opintopisteitä.

4 nuorta yrittäjää samassa perheessä

Nuori voi perustaa 4H-yrityksen vain lomansa ajaksi, mutta moni pyörittää yritystään opintojen ohella ympäri vuoden. Yrityksen voi pistää pystyyn myös yhdessä kavereiden kanssa. Niin suunnittelee tekevänsä 13-vuotias Antero Kalliokoski, joka on ystävineen perustamassa kioskia Limingan Rantakylään.

Anteron perheessä 4H-yrityksiä on jo ennestään kolmella sisaruksella. Anne, Aleksi ja Miia Kalliokoski ovat kukin perustaneet omat 4H-yrityksensä Limingan 4H-yhdistyksen tuella. Ne tarjoavat muun muassa lemmikkien ja lasten hoitoa, kanoottien vuokrausta sekä siivousta ja tekstiilien puhdistusta.

Mikä on parasta yrittämisessä?

”Parasta yrittämisessä on, kun on vapaus päättää yrityksen asioista ja voi omalla toiminnalla, esimerkiksi markkinoinnilla, vaikuttaa yrityksen tulokseen. Tässä saa myös kokemusta työelämästä ja yrityksen pyörittämisestä. Voi itse työllistää itsensä ja saa omaa rahaa”, kertovat Anne ja Miia Kalliokoski. ”Voimme suositella 4H-yrityksen perustamista kyllä kaikille nuorille!”

4H kampanjoi nuorten kesäyrittäjyyden puolesta

”Nuoret tarvitsevat mahdollisuuksia onnistuneisiin työkokemuksiin jo varhaisessa vaiheessa. Me haluamme tukea nuorten työllistymistä 4H-yrityksen kautta. Vastaamme näin omalta osaltamme kysymykseen, mistä Suomeen saadaan uusi yrittäjäsukupolvi”, sanoo nuorisotyön johtaja Marjaana Liukko Suomen 4H-liitosta.

Nuoret 4H-yrittäjät livenä jätskitempauksissa

Nuoria yrittäjiä pääsee tapaamaan Kesätyö 4H-yrittäjänä -kampanjan jätskitempauksissa eri puolilla Suomea. Niitä järjestetään kesäkuun alkuviikoilla seuraavasti:

pe 3.6. klo 13 Seinäjoen kauppatorilla

pe 3.6. klo 14–16 Hankasalmen torialueella

pe 3.6. klo 16–17.30 Kokkolan kävelykeskustassa

ke 8.6. klo 11–15 Valkeakosken Nuorisokeskus Pultissa

to 9.6. klo 15–17 Tampereen Laikunlavalla

pe 10.6. klo 12 Ruovedellä Visuveden Markkinoilla

pe 10.6. klo 12–14 Jyväskylän Kauppadulla

la 11.6. klo 10:00 Helsingissä Finlandia talolla, Helsinki Half Marathonin maalialueella

la 11.6. klo 10–14 Pieksämäen torilla

la 18.6. klo 13–15.00 Rovaniemen Rovakadulla.

Hilkka Näse

kehityspäällikkö

p. +358 44 783 0300

hilkka.nase@4h.fi

Terhi Käkelä

viestintäpäällikkö

p. +358 44 783 0307

terhi.kakela@4h.fi

www.4h.fi/yritys
yritaopitienaa.fi/

#YritäOpiTienaa

Faktat 4H-yrityksestä ja -yrittäjästä

• 4H-yritys on 13–28-vuotiaalle 4H:n jäsenelle tapa kokeilla yritystoimintaa.
  • Yrittäjyyttä voi kokeilla harrastuksena.
  • 4H-yrityksen myynti voi olla 50 € – 7 000 € / vuosi.
  • 4H-yrittäjänä toimimisesta voi saada opintopisteitä.
  • Nuori voi perustaa yrityksen yksin tai ryhmässä.
  • Nuori tekee 4H-yrityksen perustamisilmoituksen 4H-yhdistykseen.
  • Nuori tekee kirjallisen sopimuksen yritysohjaajansa kanssa.
  • Nuori pitää yksinkertaista kirjaa 4H-yrityksensä tuloista ja menoista, ottaa kuitit talteen ja tekee toimintakertomuksen ja talousraportin yrityksensä toiminnasta 4H-yhdistykselle.
  • 4H-yritykselle on räätälöity vapaaehtoinen vastuuvakuutus. Vakuutuksen hinta on 30 €/vuosi. Kaikissa yrityksissä vastuuvakuutusta ei tarvita, mutta etenkin palveluita myyvissä yrityksissä riskit on hyvä kartoittaa ja harkita vakuutuksen ottamista.
  • Nuori voi toimia 4H-yrittäjänä haluamansa ajan ja toiminnan voi lopettaa milloin tahansa ilmoituksella 4H-yhdistykseen.
  • Nuori voi itse päättää, toimiiko hän Y-tunnuksella.
  • Vuonna 2015 tilastoitiin 518 yritystä ja 800 yrittäjää.
  • Vuonna 2016 yrityksiä on tullut runsaasti lisää.

Vihervuoden päätapahtuma Hämeenlinnassa 2.6. – Mukana myös 4H

Valtakunnallinen Vihervuosi – Gröna Året 2016 etenee vauhdikkaasti kohti Hämeenlinnassa torstaina 2.6.2016 järjestettävää päätapahtumaa. Sen yhteydessä avataan kestävän ympäristörakentamisen koehankkeena Kaurialan Liikennepuisto, jonka toteuttamisessa on mukana Hämeenlinnan Seudun 4H-yhdistys. Puisto…

AIV-liuosastioiden keräys uudistuu

4H-nuoret hoitavat eri puolilla Suomea keräyspisteitä, joihin vastaanotetaan käytettyjä muovisia AIV-liuosastioita14. - 15. lokakuuta. Koska astioita ei enää palauteta maatalouskauppoihin, uudenlaista keräystapaa tarvitaan. Kaikki kerätyt tynnyrit ja kanisterit kierrätetään Suomessa…