Oma yrittäjyyden harjoitusalusta kaikille lapsille

Yritteliäisyys ja ahkeruus ovat asenteita, jotka eivät synny tyhjiöstä, vaan harjoittelemalla ja itse tekemällä. 4H tarjoaa lapsille omaa yrittäjyyden harjoitusalustaa, joka yhdistää käsillä tekemisen ja digitaalisuuden.

“Luonnontutkija. Tai eläinten suojelija, joka auttaa haavoittuneita eläimiä” Max Hagman, 10, kertoo tulevaisuudensuunnitelmistaan. Kiinnostus luontoon on herännyt jo varhain, kun hän on tehnyt 4H-kerhon luontotehtäviä yhdessä äitinsä kanssa.

Mistä niitä yrittäjiä oikein kasvaa?

Hallitusohjelman tavoitteena Suomessa on osaamisen ja koulutustason nostaminen, ja kärkihankkeena uudet oppimisympäristöt.

Suomen 4H korostaa, että yritteliäisyys ja ahkeruus ovat asenteita, jotka eivät synny tyhjiöstä, vaan harjoittelemalla ja itse tekemällä. Niinpä 4H tarjoaa lapsille omaa yrittäjyyden harjoitusalustaa, TOP-tehtävät tehtäväpankkia.

Toptehtavat.fi tarjoaa sisältöä kaikkien lasten iloksi sekä kasvatuksen ammattilaisten työn tueksi: uudet opetussuunnitelman perusteet korostavat oppimisen iloa ja oppilaiden omaa aktiivista roolia.

”Yrittäjäasenteen oppimisen ei tarvitse rajautua harrastustoimintaan. Tämä yrittäjyyden harjoitusalusta tehtävineen on kaikkien käytettävissä ilman kirjautumista”, 4H-liiton kehityspäällikkö Virpi Skippari kannustaa.

Digitaalinen tehtäväpankki vie luontoon

TOP-tehtäväpankki yhdistää fyysisen maailman ja digitaalisuuden parhaat puolet. Luontoon, ruokaan ja käden taitoihin liittyvät TOP-tehtävät tarjoavat 6–12-vuotiaille lapsille mahdollisuuden oppia itse tekemällä ja saada oivalluksia elämästä ja yritteliäisyydestä.

Kokatessa opitaan samalla terveellisestä ruokavaliosta ja askarrellessa suodaan ajatus kierrättämisen tärkeydelle. Itse tekemisen kautta voi löytyä myös juuri se oma juttu, mikä voi johtaa jopa oman yrityksen perustamiseen.

“4H:n toiminnan monipuolisuus antaa lapsille mahdollisuuden kokeilla ja kiinnostua. Kerholaisissa herännyt innostus eläimiä kohtaan on esimerkiksi poikinut kiinnostusta koiranulkoilutusyrityksen pyörittämiseen”, 4H-kerhoja ohjannut Maxin äiti Ann-Marie Hagman kertoo.

TOP-tehtäväsivusto löytyy osoitteesta http://www.toptehtavat.fi/.

3 teesiä yrittäjäasenteen tukemiseen

1. Kuuntele, mitä lapsi haluaisi oppia ja tehdä.
  2. Rohkaise lasta tekemään sitä, mistä hän pitää.
  3. Luo turvalliset puitteet kokeilla uusia asioita.

Tiesitkö? 4H:ssa nuoret ovat perustaneet jo yli 1000 4H-yritystä.

(Toimituksille tiedoksi: Liitteenä olevaa kuvaa saa käyttää ainoastaan tästä tiedotteesta kirjoitettavien uutisten yhteydessä. Kuvan oheen on merkittävä “Kuva: Suomen 4H-liitto”)

Kuvateksti 1: Max Hagmanin kiinnostus luontoon on herännyt jo varhain, kun hän on tehnyt 4H-kerhon luontotehtäviä yhdessä äitinsä kanssa. Kuva: Suomen 4H-liitto

Kuvateksti 2: Luontoon, ruokaan ja käden taitoihin liittyvät TOP-tehtävät yhdistävät fyysisen maailman ja digitaalisuuden parhaat puolet. Kuva: Suomen 4H-liitto.

Lisätiedot:
Virpi Skippari
Kehityspäällikkö
virpi.skippari@4h.fi
Twitter: @virpiskippari

Tasavallan presidentti suojelemaan Tulevaisuuden kuusia

Suomen satavuotisjuhlaohjelmaan kuuluva Tulevaisuuden kuusi on saanut merkittävän tukijan, sillä tasavallan presidentti Sauli Niinistö on lupautunut sen suojelijaksi. Presidentti Niinistön lisäksi Suomen eduskunta on ilmoittautunut mukaan ja istuttaa Tulevaisuuden kuusia toukokuussa 2017. Lue lisää...

Nenäpäivä-säätiö ja Suomen 4H-liitto jatkavat yhteistyötä Nenäarpajaisten merkeissä

4H:laiset auttavat tänäkin vuonna maailman lapsia myymällä paperisia Nenäarpoja. Onnistuneen yhteistyön tuloksena myytiin viime vuonna yli 32 000 arpaa. Valtakunnalliset Nenäarpajaiset ovat Nenäpäivä-säätiölle ja 4H-liitolle merkittävä yhteistyömuoto. Nenäarpajaisissa näkyy suomalaisnuorten…