Reilu Teko -säkkikeräys on esimerkki kiertotaloudesta

Reilu Teko -kampanjassa 4H-nuoret keräsivät viime kesänä säkkejä 611 tonnia. Säkkikeräyksen järjestivät Suomen 4H-liitto, Finlands svenska 4H, paikalliset 4H-yhdistykset ja Yara Suomi Oy.

Keräykseen osallistuivat myös Hankkija Oy, Lantmännen Agro Oy, Raisioagro Oy ja Tilasiemen Oy. Kampanjan suojelijana toimi Maa- ja metsätalousministeriön kansliapäällikkö Jaana Husu-Kallio.

Palkitsemistilaisuudessa Helsingissä kaupallinen johtaja Timo Räsänen luovutti Suomen 4H-liiton toimitusjohtajalle Tomi Alakoskelle 119 615 euron arvoisen shekin. Keräyksen tuotto käytetään säkkikeräykseen osallistuneiden nuorten palkkoihin ja nuorisotyön tukemiseen.

Tilaisuudessa palkittiin Suurin nousija, 4H-yhdistys, joka lisäsi eniten säkkien keräystä edellisestä vuodesta. Kunniakirja luovutettiin Tuusulan  4H-yhdistyksen toiminnanjohtaja Julia Malille. Yhdistys keräsi säkkejä 10 609 kiloa, lähes kolme kertaa enemmän kuin edellisenä vuonna.

”Tänä vuonna lannoitesäkkejä saatiin Tuusulassa kasaan ennätysmäärä, mikä onnistui tehokkaan viestinnän avulla. Viestinnässä hyödynnettiin sosiaalista mediaa, alueellista mediaa ja verkostoja. Mukaan saatiin useita uusia viljelijöitä”, kertoo Malin tyytyväisenä.

Vuoden tulokas -kunniakirjalla palkittiin Ilomantsin 4H-yhdistys.

”Säkkikeräys on tärkeä ympäristön kannalta. Materiaalit saadaan kiertoon ja tilojen nurkat puhtaaksi”, kiteyttää Tarja Tuupanen Reilu Teko -keräyksen kantavan ajatuksen.

Keräys toteutettiin siten, että viljelijät toivat tyhjät säkit 4H-yhdistysten keräyspisteisiin, joita oli lähes jokaisessa kunnassa, yhteensä noin 250. Viljelijöille säkkien jättäminen keräykseen on maksutonta. 4H-nuoret lajittelivat ja pakkasivat säkit, ja Yara järjesti säkkien kuljetuksen keräyspisteistä hyötykäyttöön.

4H-nuoret ovat keränneet lannoite- ja siemensäkkejä jo vuodesta 1975, yhteensä yli 37 miljoonaa kiloa. Pesun, murskauksen ja sulatuksen jälkeen säkit käytetään uusiomuovin raaka-aineeksi. Ilman Reilu Teko -keräystä säkit päätyisivät kaatopaikoille.

Aino Tonttila, järjestöpäällikkö Suomen 4H-liitto
aino.tonttila@4h.fi

Seija Luomanperä, viestintäpäällikkö Yara Suomi Oy
seija.luomanpera@yara.com