Reilu Teko -säkkikeräys työllistää satoja nuoria

4H-nuoret tekevät merkittävän ympäristöteon keräämällä maatalouden lannoite- ja siemensäkkejä. Tämän vuoden säkkikeräystavoite on ennätyksellinen: miljoona kiloa muovia.

Yara Suomi yhteistyössä Suomen 4H-liiton, Finlands svenska 4H:n ja paikallisten 4H-yhdistysten kanssa järjestää jälleen Reilu Teko -säkkikeräyksen. Keräyksen päärahoittaja on Yara Suomi Oy. Säkkikeräykseen osallistuvat myös Agrimarket, K-maatalous, Peltosiemen Oy ja Tilasiemen Oy.

Keräys työllistää satoja nuoria, joista monille säkkikeräys on ensimmäinen kesätyöpaikka. Säkkikeräyksen suojelija on maa- ja metsätalousministeriön kansliapäällikkö Jaana Husu-Kallio.

Lisää keräyspisteitä

Tämän vuoden tavoite on ennätyksellisen suuri: miljoona kiloa muovia. Jotta tavoitteeseen päästään, keräyspisteitä on lisätty, ja niitä on nyt noin 300.

Keräys toteutetaan siten, että viljelijät tuovat tyhjät säkit 4H-yhdistysten keräyspisteisiin, joita on lähes jokaisessa kunnassa. Lajittelun ja pakkaamisen hoitavat 4H-nuoret, ja Yara järjestää säkkien kuljetuksen keräyspisteistä hyötykäyttöön. Viljelijöille säkkien jättäminen keräykseen on maksutonta. Säkkejä kerätään koko maassa touko-elokuun aikana.

Keräykseen kelpaavat vain Yaran 40 kg ja 650 kg lannoitesäkit ja lannoitelavojen suojahuput. Lisäksi keräykseen kelpaavat Agrimarketin, K-maatalouden, Peltosiemenen ja Tilasiemenen siemenviljasuursäkit. Muiden toimijoiden säkkejä ei keräyspisteissä voida vastaanottaa, koska ne eivät osallistu keräyksen kustannuksiin.

Viime vuonna keräys tuotti 674 tonnia muovia, eli talteen saatiin yli 50 prosenttia maa- ja metsätiloille toimitetuista säkeistä. 4H-nuoret ovat keränneet lannoite- ja siemensäkkejä jo vuodesta 1975. Näinä vuosikymmeninä on muovia saatu talteen yli 34 miljoonaa kiloa. Pesun, murskauksen ja sulatuksen jälkeen säkit käytetään uusiomuoviin. Ilman Reilu Teko -keräystä säkit päätyisivät kaatopaikoille.

Keräysajat ja -pisteet

Säkkikeräyskuulumisia voi seurata sosiaalisessa mediassa (Facebook, Twitter, Instagram): #ReiluTeko.

Aino Tonttila
Järjestöpäällikkö
aino.tonttila(a)4h.fi

Seija Luomanperä