Ruokailoa Herkkujen Suomeen tuovat suomalaisen ruokakasvatuksen tekijät

Herkkujen Suomi toimii kansallisena ruokakasvatuksen ajankohtaisareenana 20.–22.8.2015 Helsingin Rautatientorilla. Maa- ja metsätalousministeriön toiminnallinen Ruokailo-osasto tutustuttaa lapset ja aikuiset hauskoihin ruokakasvatusmenetelmiin, ruokaketjun toimijoihin, kouluruokailun edistämiseen, kotitalousopetukseen ja elintarvikealan koulutusmahdollisuuksiin. Ruokakasvatuksesta keskustellaan myös pohjoismaisesta näkökulmasta.

– Ruoka on läsnä kaikkien nuorten ja lasten arjessa. Valitettavan usein ruoka näyttäytyy keskusteluissa ongelmana. Olisiko jo aika löytää ruoan ja yhdessä syömisen ilo, jonka voi kohdata kotikeittiössä perheen kanssa tai katuruokakioskilla kavereiden kesken?
Ruokakasvatuksen tärkeä tehtävä on tarjota rakennusaineksia lasten ja nuorten ruokatajulle, jonka avulla he ymmärtävät omien ruokavalintojensa merkityksen, painottaa ruokakulttuurin professori Johanna Mäkelä Helsingin yliopistosta.

– Lasten ruokasuositukset korostavat säännöllistä syömistä. Se tarkoittaa kunnollisia aterioita ja järkeviä välipaloja päivähoidossa, koulussa ja kotona. Lapsi oppii tutkimalla, ihmettelemällä, itse tekemällä ja harjoittelemalla, niin hän oppii myös syömään.
Lapsi tarvitsee monipuolisia ruokaelämyksiä, joten ota hänet usein mukaan arjen ruokapuuhiin. Panosta erityisesti kasvisten, marjojen ja hedelmien tarjoamiseen. Näytä itse hyvän syömisen mallia, oletpa sitten vanhempi, kasvattaja tai opettaja. Syömisen taidot tarttuvat, niin myös ruokailo pöydässä, kertoo pääsihteeri Arja Lyytikäinen Valtion ravitsemusneuvottelukunnasta.

– Ajankohtaisinta kotitalousopetuksessa on paikallinen opetussuunnitelmatyö, jossa otetaan huomioon monipuolinen kotitaloudellisen osaamisen ja ajattelun kehittyminen sekä kestävään tulevaisuuteen tähtäävä toiminta.
Ruokakasvatus on koko koulun ja kunnan osalta huomioitava opetussuunnitelmien tekemisessä, koskien kaikkia oppiaineita ja kouluruokailua. Ruoka kiinnostaa oppilaita ja on hyvä pedagoginen väline. Ruokaan liittyy sekä henkilökohtaisia merkityksiä, että laajoja eettisiä, ekologisia ja globaaleja yhteyksiä, painottaa kotitalousopettaja, Kotitalousopettajien liitto ry:n puheenjohtaja Anneli Rantamäki.

Tänä vuonna Opetushallitus ja maa- ja metsätalousministeriö ovat tuottaneet Ruokataju-tukimateriaalia perusopetuksen ruokakasvatukseen.
– Ruokailutilanne on ruokaosaamisen ja hyvinvoinnin oppimisympäristö. Ruokakasvatuksen välineinä ovat ruoka ja ruokailutilanne sekä monialainen vuorovaikutus. Ruokaosaaminen on tietoa ja taitoa ruoan alkuperästä ja reiteistä, laadusta, ruoanvalmistusmenetelmistä sekä ruoka- ja ruokailukulttuurista.
Ruokailussa oppilaat soveltavat ravitsemustietoa ja omaa ruokakulttuuritaustaansa ruokavalintoihin ja ruokailutilanteisiin ja oppivat samalla tietoja, taitoja ja arvostuksia omaa arkeaan varten, havainnollistaa opetusneuvos Marjaana Manninen Opetushallituksesta.

– Pohjoismaissa meillä on vahva osaaminen sekä toimivat asiantuntijaverkostot ruokakasvatuksen saralla. Lisäksi löytyy poliittista tahtoa tukea niin kansallisia kuin pohjoismaisiakin ruokakasvatushankkeita.
Uusi Pohjoismainen Ruoka II -ohjelman aloitteesta julkistettiin lasten keittiöjulistus, jossa painotetaan lasten oikeutta hyvään ruokaan ja osallistavaan ruoanlaittoon. Tässä meillä on yhteinen arvopohja lasten ruokakulttuuriin kehittämiseen ja terveellisten elintapojen edistämiseen, kiteyttää ruokakasvatuksen asiantuntija, projektipäällikkö Harriet Strandvik, Uusi Pohjoismainen Ruoka, Ahvenanmaa.

Ruokailo-osastolla ovat mukana:

• leikki-ikäisten Kasvisaarteen arvoitus (Maa- ja kotitalousnaisten Keskus)
  • alakoululaisten Ruokakoulu – Matskolan (Suomen 4H-liitto, Finlands svenska 4H, MTK ry, SLC rf, Maito ja Terveys ry, Folkhälsan)
  • yläkoululaisten Ruokavisa ja Maistuva ammatti (Ruokatieto Yhdistys ry yhteistyökumppaneineen)
  • Missä leipä kasvaa (Leipätiedotus yhteistyökumppaneineen)
  • julkisen sektorin ruokapalveluyksiköiden Kouluruokadiplomi (Ammattikeittiöosaajat ry)
  • kotitalousopetus (Kotitalousopettajien Liitto ry).

Tervetuloa Ruokailo-osastolle torstaina 20.8.2015 klo 16.00–21.30, perjantaina 21.8.2015 klo 11.00–20.00 ja lauantaina 22.8.2015 klo 10.00–18.00.

Ruokakasvatuksen hanketoimijat ja asiantuntijat esittäytyvät päivittäin myös ruokatapahtuman ohjelmalavalla.

Koululaisryhmiä Helsingin peruskouluista vierailee Ruokailo-osastolla perjantaina 21.8 klo. 11–16.

Ruokailo-osasto on mukana myös Herkkujen Suomi -tapahtuman mediakierroksilla sekä Lähiruokatreffit-ammattitapahtumassa.

Lue lisää Herkkujen Suomi -tapahtuman ohjelmasta.

Lue lisää Ruokakasvatus Suomessa -ohjelmasta ja sen toimijoista.

Lue lisää Ruokakasvatus Suomessa -ohjelmasta ja sen toimijoista tästä,? http://www.mtk.fi/herkkujen_suomi/ohjelma/fi_FI/ohjelma/

Twitter: #ruokakasvatus #ruokailo @herkkujensuomi

Facebook: www.facebook.fi/herkkujensuomi

Bettina Lindfors, Ruokakasvatus Suomessa ohjelma- ja viestintävastaava, 045 109 6811, bettina.lindfors@ruokakoulu.fi, Ruokakoulu – Matskolan