Ruokakoulu edistää ruoan arvostusta lapsiperheissä

Tänä vuonna järjestetään yhteensä 30 ruokakoulua yli 500 lapselle. Ruokakoulujen käytännön toteutuksesta vastaavat 4H-yhdistykset eri puolilla Suomea.

Ruokakoulu on 8–12-vuotiaille lapsille suunnattu päiväleiri, joka tarjoaa lapsille mahdollisuuden kokea ruokailoa kaikin aistein ja nauttia liikunnan riemusta. Viime vuosien kokemusten ja palautteen perusteella lasten osallistuminen ruokakouluun edistää ruoan arvostusta lapsiperheissä.

– Perheen ruokavalinnat, ruokailutilanteet, ruokapuheet ja -asenteet ovat keskeisessä roolissa lasten omien ruokailutottumusten muodostumisessa. Kotoa opitut hyvät perustaidot, ruokailutavat ja terveelliset valinnat sekä ruoan arvostaminen luovat kestävän pohjan kasvamiseen ja aikuisuuteen, painottaa MTK:n ruokakulttuuriasiamies ja Ruokakoulu – Matskolan ohjausryhmän puheenjohtaja Anni-Mari Syväniemi.

– Jokaiseen ruokakoulun leiripäivään kuuluu lasten itsensä valmistama aamiainen, lounas ja välipala, liikuntaa sekä oppimistuokioita hyvän ravitsemuksen ja liikunnan merkityksestä. Lisäksi leirin ohjelmaan kuuluvat maatilavierailu sekä tervetuliaisaamiainen ja päätöspäivällinen, joille myös lasten vanhemmat ovat tervetulleita, kertoo hankepäällikkö Bettina Lindfors, Ruokakoulu – Matskolan.

Ruoan arvostaminen merkitsee ennen kaikkea raaka-aineiden arvostusta.

– Ruokakoulussa olemme kiinnostuneita siitä, mistä ruokamme tulee ja miten se on tuotettu. Suosimme laadukkaita, kotimaisia raaka-aineita ja valmistamme ne huolella. Ruoan arvostaminen tarkoittaa myös sitä, ettei ruokaa tuhlata. Opettelemme arvioimaan, kuinka paljon jaksamme syödä. Tähteet hyödynnetään kokkaamalla niistä jotain uutta. Haluamme lisätä ripauksen ruokailoa jokaiseen kotiin, kiteyttää Lindfors.

Toimittajien vierailu ruokakouluissa

Toimittajilla on mahdollisuus vierailla kesän ja syksyn ruokakouluissa. Vierailun ajankohdasta sovitaan ruokakoulun ohjaajan kanssa. Vierailun aikana toimittajalla on tilaisuus seurata leiriohjelmaa, haastatella lapsia ja ohjaajia sekä ottaa kuvia.

Löydä lähin ruokakoulu ja ohjaajien yhteystiedot, www.ruokakoulu.fi.

Lisätietoja: Hankepäällikkö Bettina Lindfors, Ruokakoulu – Matskolan, bettina.lindfors@ruokakoulu.fi, puh. 045 109 6811.

Mikä on Ruokakoulu – Matskolan?

Ruokakoulu – Matskolan -hankkeen tavoitteena on tuottaa suomalaiseen lasten ruokakasvatukseen uusi väline, joka yhdistää laajasti ruokaketjun toimijoita ja edunvalvojia. Paikalliset 4H-yhdistykset järjestävät vuonna 2014 30 ruokakoulua yli 500 lapselle eri puolilla Suomea. Kaksikielisessä Ruokakoulu – Matskolan -hankkeessa ovat mukana Suomen 4H-liitto, Finlands svenska 4H, Maa-ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC, Folkhälsan sekä Maito ja Terveys ry. Ruokakoulun mahdollistaa maa- ja metsätalousministeriön Laatuketju.

Ministeri Koskinen jakaa stipendejä ansioituneille 4H-nuorille

Nyt palkittavat yritteliäät ja vastuulliset nuoret ovat näkyvä todiste pitkäaikaisen nuorisotyön myönteisistä vaikutuksista. Lue lisää...

Reilu Teko -säkkikeräys työllistää satoja nuoria

4H-nuoret tekevät jälleen merkittävän ympäristöteon keräämällä maatalouden lannoite- ja siemensäkkejä. Lue lisää...