Tänä vuonna 900 lasta osallistuu 45 ruokakouluun Suomessa

Tänä vuonna 4H-yhdistykset järjestävät 45 ruokakoulua yli 900 lapselle, 220 ohjaajalle, 2 000 vanhemmalle koulujen lomilla Suomessa.

Suosittu ruokakoulutoiminta on vakiinnuttanut asemansa osana alakouluikäisten lasten ruokakasvatusta. Ruokakoulussa lasten oma tekeminen on keskiössä. Ruokakoulu on ruokaan ja ravitsemukseen liittyvää tekemistä, kokemuksia ja elämyksiä sekä liikuntatuokioita.

Toiminnalla annetaan lapsiperheille eväät monipuoliseen ja terveelliseen elämäntapaan.

Nelipäiväinen päiväleiri

– Kansallinen ilmoittautuminen ruokakouluihin avataan 1. maaliskuuta ruokakoulu.fi-sivustolla. Ruokakoulujen ohjelma- ja ateriasuunnittelu sekä apuohjaajien rekrytointi on täydessä vauhdissa. 4H-yhdistykset toteuttavat ruokakouluja neljän päivän mittaisina päiväleireinä 8-12 vuotiaille lapsille koulujen lomilla kesä, elo- ja lokakuussa.

Jokaiseen leiripäivään kuuluu lasten itsensä valmistama aamiainen, lounas ja välipala, liikuntaa sekä oppimistuokioita hyvän ravitsemuksen ja liikunnan merkityksestä. Lisäksi leirin ohjelmaan kuuluu maatilavierailu sekä tervetuliaisaamiainen että päätöspäivällinen, joille myös lasten vanhemmat ovat tervetulleita, kertoo projektipäällikkö Bettina Lindfors, Ruokakoulu – Matskolan.

Tavoite

– Tavoitteena on edistää lasten ja nuorten ymmärrystä ruokaketjusta, sen taloudellisista, työllistävistä, sosiaalisista ja kulttuurisista vaikutuksista sekä sen toimijoista.

Samalla omaksutaan ruokaan ja ruoanvalmistukseen liittyviä käytännön taitoja, edistetään paikallisen ruoan tuntemusta, arvostusta ja käyttöä sekä ruokaketjuun liittyvien ammattien tuntemusta. Ruokaan perehdytään ruokakoulussa kaikilla aisteilla, ja lasten kautta viesti välittyy myös perheisiin, sanoo nuorisotyön johtaja Marjaana Liukko, Suomen 4H-liitto.

Tulokset

– Vanhempien ja ohjaajien palautteen perusteella lasten osallistuminen ruokakouluun edistää ruoan, ruokaketjun ja ruuanlaiton arvostusta lapsiperheissä. Perheen ruokavalinnat, ruokailutilanteet, ruokapuheet ja -asenteet ovat keskeisessä roolissa lasten omien ruokailutottumusten muodostumisessa, jatkaa Bettina Lindfors.

Kestävä pohja aikuisuuteen

– Kotoa opitut hyvät perustaidot, ruokailutavat ja terveelliset valinnat sekä ruoan arvostaminen luovat kestävän pohjan kasvamiseen ja aikuisuuteen. Maatilavierailu herättää lasten kiinnostusta ruoan alkuperästä, sesongin mukaisista raaka-aineista ja niiden tuottajista.

Syödään yhdessä ja edistetään lasten ruokailoa ja taitoja keittiössä, kiteyttää ruokakulttuuriasiamies ja hankkeen ohjausryhmän puheenjohtaja Anni-Mari Syväniemi, Maa- ja metsätaloustuottajien Keskusliitto MTK ry.

Tänä vuonna seuraavat 4H-yhdistykset toteuttavat ruokakoulua:

Etelä-Saimaa, Hausjärvi/Loppi, Härkätie, Jyvässeutu, Kaavi, Kajaani, Kannonkoski-Kivijärvi, Kauhajoki, Kaustinen, Keuruu, Kokkola, Kontiolahti, Kuhmo/Sotkamo, Laitila – Pyhäranta, Lahti/Nastola, Liminka, Loimaa, Nurmes, Oulu, Pielavesi, Pihtipudas, Pori, Tuulos, Turku, Tuusula.

Kansallista, kaksikielistä Ruokakoulu – Matskolan -hanketta hallinnoi Suomen 4H-liitto yhdessä Finlands Svenska 4H:n kanssa. Ruokakoulut toteutetaan maa- ja metsätalousministeriön avustuksella. Lisätietoja toiminnasta sekä ilmoittautuminen ruokakouluihin, www.ruokakoulu.fi

Kuvateksti: Tänä vuonna 900 lasta osallistuu 45 ruokakouluun ja näistä

25 ruokakoulua järjestetään suomenkielisillä paikkakunnilla Suomessa.

4H-nuoret jälleen ahkeria säkkien kerääjiä

Reilu Teko -kampanjassa 4H-nuoret keräsivät säkkejä 598 tonnia. Satoja nuoria ympäri Suomea työllistäneen kampanjan ansiosta noin kaksi kolmasosaa lannoite- säkeistä palautuu muoviteollisuuden raaka-aineeksi. Säkkikeräyksen järjestivät Suomen 4H-liitto, Finlands svenska 4H,…

1 000 ja yksi lasten pientä suurta tekoa

Teoista kuviin -kilpailussa etsittiin Vuoden 4H-kerhoa, joka onnistui valokuvalla esittämään hyvän tekonsa hauskalla ja vaikuttavalla tavalla. Arviointiin vaikutti kuvan lisäksi myös itse teko. – Kuva on vahva viestinnän väline ja…