Tavoitteena yli 50 000 vastuullista kesätyöpaikkaa

Kesätyökokemus lisää kiinnostusta työelämää kohtaan. Näin toteaa 82 prosenttia Vastuullinen kesäduuni 2016 -kampanjan kyselyyn vastanneista nuorista.  Nyt käynnistyvän Vastuullinen kesäduuni 2017 -kampanjan tavoitteena on tarjota nuorille entistä enemmän vastuullisia työkokemuksia ja ylittää 50 000 kesätyöpaikan raja. Suomen 4H-liitto on kampanjassa mukana asiantuntijakumppanina.

4H-yhdistykset, joista 59 oli mukana vuoden 2016 Vastuullinen kesäduuni -kampanjassa, työllistävät vuosittain noin 8 000 nuorta. Kampanjan yhteydessä järjestetyssä Vastuullisin kesäduuni -kilpailussa palkittiin Hämeenlinnan Seudun 4H-yhdistys pienten ja keskisuurten työnantajien sarjassa. Myös Konneveden 4H-yhdistys palkittiin samassa sarjassa, ja lisäksi se sai erityismaininnan Esimerkillisenä alle 18-vuotiaiden työllistäjänä.

Nuorille laadukkaita kesätyöpaikkoja

Vastuullinen kesäduuni -kampanja on haastanut työnantajia tarjoamaan nuorille enemmän laadukkaita kesätyöpaikkoja jo kuuden vuoden ajan. Samalla sadat työnantajat ovat tehneet arvokasta työtä vahvistamalla nuorten työelämäosaamista sekä luottamusta omiin taitoihinsa.

– Nuorten hyvillä kesätyökokemuksilla ja omien vahvuuksien löytämisellä on suuri merkitys työelämän murroksessa. Työnantajalle kesätyön tarjoaminen on ainutlaatuinen tilaisuus tehdä hyvä ensivaikutelma tulevaisuuden osaajiin. Vastuullisissa kesätyöpaikoissa työskennelleistä 85 prosenttia olikin valmis suosittelemaan työnantajaansa kavereilleen, Vastuullinen kesäduuni -kampanjan projektijohtaja Päivi Salminen-Kultanen kertoo.

Vastuullisin kesäduuni 2016 -tutkimukseen vastasi kesä-heinäkuussa yli 5 000 nuorta 95 vastuullisesta kesätyöpaikasta.

Palautetta antamalla parempia kesätyökokemuksia

Vastuullinen kesäduuni -kampanja auttaa työnantajia ymmärtämään nuorten odotukset työelämää kohtaan ja kehittämään kesätyöhön liittyviä toimintojaan. Tulevan toimintakauden tavoitteina on nuorten auttaminen omien vahvuuksiensa tunnistamisessa sekä kesätyönhakuun liittyvien taitojen kehittäminen. Kampanjan tutkimuksessa työnantajien suurimmaksi kehittämiskohteeksi nousi palautteen antaminen.

– Kaikkein nuorimpien ja ensimmäiseen kesätyöhönsä tulevien pitää ensimmäiseksi oppia työelämän pelisäännöt. Tässä he tarvitsevat paljon tukea, palautetta ja opastusta, johtaja Liisa Tenhunen-Ruotsalainen Taloudellinen tiedotustoimisto TATista sanoo.

– Yhdessä kampanjan työnantajien kanssa tulemme painottamaan palautteen merkitystä ja luomaan käytäntöjä palautteen antamisen lisäämiseksi. Tässä avainasemassa ovat kesätyöntekijöiden lähimmät esimiehet, Päivi Salminen-Kultanen summaa.

Vastuullinen kesäduuni 2017 -kampanja käynnistyy 1.11.2016. Kaikki vastuulliset kesätyöpaikat tulevat löytymään Kesaduuni.org-sivustolta sekä Oikotieltä. Ilmoittautuminen kampanjaan osoitteessa: kesaduuni.org/ilmoittaudu.

www.kesaduuni.org

Vastuullinen kesäduuni 2017 -kampanja on Taloudellinen tiedotustoimisto TATin, T-Median, Soneran, Nokian, Destian ja Oikotie Työpaikkojen yhteinen kampanja, joka haastaa työnantajat tarjoamaan nuorille enemmän laadukkaita kesätyöpaikkoja. Kampanjan työnantajat ovat sitoutuneet kuuteen hyvän kesätyön periaatteeseen: hyvä hakijakokemus, mielekäs työ, perehdytys ja ohjaaminen, oikeudenmukaisuus ja tasapuolisuus, kohtuullinen palkka sekä kirjallinen työsopimus ja todistus. Vuonna 2016 kampanjaan osallistui 327 työnantajaa, jotka tarjosivat 50 000 vastuullista kesätyöpaikkaa.

Lisätietoja kampanjasta:

Päivi Salminen-Kultanen
Projektijohtaja, Vastuullinen kesäduuni 2017 -kampanja
paivi.salminen-kultanen (at) t-media.fi

Liisa Tenhunen-Ruotsalainen
Johtaja, Taloudellinen tiedotustoimisto TAT
liisa.tenhunen-ruotsalainen (at) tat.fi

Lisätietoa 4H:n osallistumisesta kampanjaan:
Hilkka Näse
Kehityspäällikkö, Suomen 4H-liitto
hilkka.nase(at)4h.fiPuh. 044 783 0300

Nenäpäivä-säätiö ja Suomen 4H-liitto jatkavat yhteistyötä Nenäarpajaisten merkeissä