Vuoden 4H-kerho on Laivakankaan kokkikerho Kiimingistä

9.-luokkalaiset kerhonohjaajat ovat tehneet kerhostaan hittituotteen. Vuoden 4H-kerho on Laivakankaan kokkikerho Kiimingistä.

Suomen 4H-liiton tiedote 25.3.2014

Kiiminkiläiset Adalmiina Ervasti ja Venla Vääräniemi luotsaavat Laivakankaalla kokkikerhoa, jossa käy 36 lasta kahdessa eri ryhmässä. Nuorten ohjaajien mielestä kerholaiset työskentelevät hienosti yhdessä, ja kaikilla on hyvä asenne. Lapset ovat kokeilleet ennakkoluulottomasti myös uusia reseptejä, ja innostus on näkynyt niin, että he ovat tehneet kotonaankin kerhossa oppimiansa ruokia ja herkullisia leivonnaisia. Kokkikerhoon kuuluu luonnollisesti myös kattauksen harjoittelu ja työn jälkien siivoaminen sekä välillä leikkiä.

Nuoret ohjaajat oppivat vastuullisuutta

– Laivakankaan kokkikerho on hieno osoitus siitä, minkälaista työkokemusta nuoret kerhonohjaajat voivat 4H:ssa saada. Ohjaajien vastuulla on ryhmä, jonka kanssa touhutaan viikoittain. Toiminta pitää suunnitella ja myös vanhempien kanssa olla yhteydessä. Adalmiina ja Venla ovat saaneet kiitosta myös siitä, että lasten allergioiden huomioon ottaminen on sujunut mallikkaasti ja reseptejä on sovellettu, kertoo ryhmätoiminnan kehityspäällikkö Virpi Skippari Suomen 4H-liitosta.

Molemmat kerhonohjaajat ovat käyneet 4H:n Osaava kerhonohjaaja -koulutuksen. Vuoden 4H-kerho -kilpailuun kerho osallistui itse kuvatulla ja leikatulla videolla, joka toimisi hienosti myös kerhon tiedotuksessa ja markkinoinnissa.

– Mä olen oppinut kerhonohjaajana ennen kaikkea vastuullisuutta. Ihan aina sinne on mentävä, huvitti tai ei, kun lapset odottavat. Myös pieniä haavereita on joskus paikattu, ja niissä tilanteissa vastuu korostuu, kertoo toinen kerhon ohjaajista, Venla Vääräniemi.

Vuoden 4H-kerho -kilpailussa toiseksi sijoittui Klamilan 4H-kerho Kaakonkulman 4H-yhdistyksestä. Kerho on pienelle kyläyhteisölle ja sen lapsille tärkeä harrastamisen mahdollisuus. Kolmanneksi sijoittunut Järvelän 4H-kerho Kaustisen 4H-yhdistyksestä erottautui lasten ehdoilla järjestämällään monipuolisella toiminnalla.

Mikä 4H-kerho?

4H-kerhoja on Suomessa yli 3 000 ja niitä ohjaa 2 600 koulutettua vapaaehtoista. Vuoden 4H-kerho -kilpailuun osallistui tänä vuonna 364 kerhoa ja niissä lähes 5 000 kerholaista. Valtakunnallisen kisan voittajakerho saa 500 euroa, toiseksi sijoittunut 350 euroa ja kolmanneksi sijoittunut 150 euroa.

Vuoden 4H-kerhon valitsee 4H-säätiön hallitus. Säätiön hallituksen puheenjohtaja on toimitusjohtaja Ensio Hytönen. Varapuheenjohtaja on kansanedustaja Johanna Ojala-Niemelä. Jäsenininä hallituksessa ovat toimitusjohtaja Pia Pakarinen, valtiosihteeri Raimo Sailas ja toimitusjohtaja, säätiön asiamies, Seppo Hassinen.

Lisätiedot ja kerhojen yhteystiedot:

Virpi Skippari, kehityspäällikkö Suomen 4H-liitto, p. 044 783 0302

Marjaana Liukko, nuorisotyön johtaja Suomen 4H-liitto, p. 044 783 0301

Eemelin Metsäpalvelut on Vuoden 4H-Yritys

Valtakunnallisen Vuoden 4H-Yritys -kilpailun on voittanut 16-vuotiaan Eemeli Hurstin yritys Eemelin Metsäpalvelut. Lue lisää...

Ministeri Koskinen jakaa stipendejä ansioituneille 4H-nuorille

Nyt palkittavat yritteliäät ja vastuulliset nuoret ovat näkyvä todiste pitkäaikaisen nuorisotyön myönteisistä vaikutuksista. Lue lisää...