Yli 300 lasta pohti, mitä keppihevoset syövät

4H:n juhlavuoden Mitä keppihevoset syövät -kilpailussa nuoret suunnittelivat keppihevosille ruokaa. Käsityöt olivat monipuolisia ja mielikuvituksellisia. Töiden joukossa oli myös paljon ideoita erilaisten materiaalien kierrättämiseen. Nuorten sarjan (6–12 vuotta) voiton vei suolakivellään Selma Seesvaara, 12, Padasjoelta ja vanhempien sarjan (13–17 vuotta) voitti reikäleivällä Heta Lonka, 14, Tampereelta.

Keppihevoset syövät porkkanoita, omenoita, suolakiviä ja sokeripaloja

Nuorten sarjan (6–12 vuotta) voittaja Selma Seesvaara, 12, Padasjoelta valmistaa harrastuksenaan keppihevosia ja niiden varusteita. Hänellä on kuuden keppihevosen talli ”Kht Lumihevonen”, joiden kanssa hän käy keppihevoskilpailuissa. Lisäksi Selma harrastaa ratsastamista oikeilla hevosilla ja cheerleadingia.

”Ensin ajattelin tehdä kauraa tai porkkanan, mutta sitten keksin suolakiven. Hevoset tarvitsevat suolaa päivittäin ja keppihevosillani ei vielä ollut sellaista”, kertoo Selma Seesvaara.

Vanhempien sarjan (13–17 vuotta) voittaja tamperelainen Heta Lonka, 14, harrastaa ratsastusta ja viulunsoittoa. Vapaa-ajalla hän tykkää tehdä kaikenlaisia käsitöitä. Heta on ommellut jo 97 keppihevosta.

”Ompelen kepparit ompelukoneella. Teen ne ilman kaavoja, koska silloin ne ovat kaikki omanlaisiaan yksilöitä. Aion tehdä vielä kaksi ruskeaa shetlanninponia, niin voin aloittaa sadannen kepparin valmistamisen. Se tulee minulle itselleni. Olen jo valinnut kankaat ja suunnitellut sitä”, kuvailee Heta Lonka harrastustaanKilpailutyönä Heta valmisti reikäleivän, josta saa murrettua leipäpalan ja rukiin tähkän.

”Ajattelin, että leipää on helpompi syöttää hevoselle, kun siitä saa palan murrettua. Suunnittelin työn paperille ennen ompelua, jolloin totesin, että leivänpala on kaikkein kätevin kiinnittää tarranauhan avulla”.

Sarja 1. 6–12 vuotta

1. palkinto Seesvaara Selma, Padasjoki
  2. palkinto Stenberg Veera, Tampere
  3. palkinto Siikakoski Sini, Tampere

Kunniamaininnat

• Martta Saarinen, Valkeakoski
  • Jaana Kotila, Vihanti

Sarja 2. 13–17 vuotta

1. palkinto Lonka Heta, Tampere
  2. Järvinen Anni, Joutsa
  3. Taavitsainen Roosa, Pieksämäki

Kunniamaininnat

• Viitasalo Minka, Multia
  • Järvensivu Ilona, Lempäälä

4H:n 90-vuotisjuhlavuoden kilpailussa yhteistyökumppanina toimivat Suomen Kädentaidot -messut ja Novita. Kaikista avoimen kilpailun yli 300 osallistujasta finaaliin valittiin kymmenen käsityötä ja molempien sarjojen kolme parasta palkittiin Novitan tuotelahjakorteilla. Palkinnot jakoivat Suomen Kädentaidot -messujen avajaisissa 16.11.2018 toimitusjohtaja Tomi Alakoski Suomen 4H-liitosta ja kansliapäällikkö Jaana Husu-Kallio maa- ja metsätalousministeriöstä. Kaikkia finaaliin valittuja kilpailutöitä pääsee myös ihailemaan 4H-liiton messuosastolla A1271 Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa.

Kilpailun tuomaristoon kuuluivat sisällöntuottaja Sara Rönnback Novitan suunnittelutiimistä, Suomen Kädentaidot -messujen projektipäällikkö Jasmin Saadetdin-Rikkinen, 4H-liiton graafinen suunnittelija Tiina Rinne ja kilpailun suunnittelusta vastannut kehityspäällikkö Virpi Skippari 4H-liitosta. Tuomariston lisäksi finalistien valintaan vaikuttivat Noormarkun Lassilan 4H-kerholaiset, jotka valitsivat kilpailutöiden joukosta omat suosikkinsa.

Kädentaitojen oppiminen on tärkeä osa 4H:n kerhotoimintaa. Vuosittain eri puolilla Suomea toimii noin 2 700 4H-kerhoa, jotka kokoontuivat vuonna 2017 lähes 43 000 kertaa. Vuoden 2017 kokoontumiskerroista käsityöaiheisia oli yli 9 000. Kädentaidot ovatkin vuodesta toiseen yksi suosituimmista aiheista 4H-kerhoissa.

Lisätiedot:

Virpi Skippari
kehityspäällikkö
virpi.skippari@4h.fi
@vskippari

Kilpailutöiden kuvat: https://suomen4hliitto.kuvat.fi/kuvat/Mit%C3%A4+keppihevoset+sy%C3%B6v%C3%A4t+-k%C3%A4sity%C3%B6kilpailun+finalistit/

Kuvia avajaisista: https://www.tampereenmessut.fi/medialle/materiaalipankki/suomen_kadentaidot_/

Uutinen finalisteista: https://4h.fi/ajankohtaista/uutiset-ja-tiedotteet/mita-keppihevoset-syovat-kilpailun-finalistit-on-valittu/

Kuvat: Suomen 4H-liitto/Tiina Rinne

Reilu Teko -säkkikeräys on esimerkki kiertotaloudesta

Reilu Teko -kampanjassa 4H-nuoret keräsivät viime kesänä säkkejä 611 tonnia. Säkkikeräyksen järjestivät Suomen 4H-liitto, Finlands svenska 4H, paikalliset 4H-yhdistykset ja Yara Suomi Oy. Lue lisää...

4H-järjestö haastaa tulevan eduskunnan: vahva tuki kestävää elämäntapaa, työllistymistä ja yrittäjyyttä edistävälle lasten ja nuorten harrastustoiminnalle