4H-yrittäjien Pop up –liiketila avattiin Valkeakoskella

Valkeakoskella on käännetty uusi lehti 4H-yritysten historiassa, kun Nuorisokeskus Pultti muuttui kesäkuun ajaksi 4H-yrittäjien liiketilaksi. Kesän avajaisia juhlittiin 4H-yrittäjien jätskitempauksen merkeissä. Yleisölle jaettiin kaikkiaan 518 jäätelöä, eli yhtä paljon kuin on 4H-yrityksiä Suomessa.

4H-yrittäjät esillä

Valkeakosken Sanomat uutisoi näyttävästi etusivulla Tuomas Kauran 4H-yrityksestä. Liiketaloutta opiskelevan Tuomaksen yritys Royal Cupcakes tekee erilaisia kuppikakkuja ja tuotoista 80% hän lahjoittaa Transtukipisteen hyväksi. Nuori yrittäjä kertoo, että yrittäjäksi ryhtyminen oli helppo päätös: ”Ajattelin että nyt olisi hyvä tilaisuus tehdä hyvää”. Kesän aikana Royal Cupcakes toimii Pultissa.

DSC_1246

Avajaistilaisuudessa jätskejä tarjoili Coffee Corner, joka on catering-alaa opiskelevien Jenni Hakalan, Emmi Kruthin sekä Mira Hanskin 4H-yritys. Coffee Corner palvelee asiakkaita kesäkuussa Pultissa sekä asiakkaiden tilausten mukaan. Tarjolla on yrittäjien itse tekemiä kakkuja, piirakoita, voileipäkakkuja ja vohveleita. Jenni Hakala tekee lisäksi koruja, joita on niin ikään myynnissä Pultissa. Coffee Corner sai alkunsa koulussa järjestetystä 4H:n Bisnes cafeesta, jonka jälkeen nuoret totesivat ” hei eikö olis hienoa omistaa oma kahvila”, ja siitä se sitten lähti.

DSC_1251

Tilaisuuden äänentoistosta ja musiikista vastasi 4H-yritys Karusel.  Yrittäjien Juuso Korhosen, Karl Tammen ja Christian Laineen innoittajana yrittäjyyteen oli kiinnostus oman kahvilan perustamiseen. Kahvilatoiminnan lisäksi Karusel järjestää nuorteniltoja, kesällä Pultissa ja myöhemmin muualla. Vaikka 4H-yrittäjyys on vielä kovin alussa, fiilikset nuorilla yrittäjillä ovat ”ihan hyvät”.

WP_20160608_011

Liiketila-hanke mahdollistaa tilan nuorten yrityksille

Liiketila on Valkeakosken 4H-yhdistyksen yrittäjyyskasvatushanke, jossa luodaan tilaa ja tukea nuorten harjoitusyritystoiminnalle ja laitetaan ideat liikkeelle. Hankkeen tarkoituksena on tarjota oikea liiketila nuorten harjoitusyritysten käyttöön, tukea nuoria pop up -yrityksen ideoinnissa, perustamisessa ja pyörittämisessä ja kehittää alueen yrityskasvatustyötä yhteistyössä oppilaitosten kanssa. Liiketila-hanke on saanut rahoitusta Leader-ryhmän kautta.

 

4H-yrittäjiä on mahdollista tavata eri paikkakunnilla

Lisää yritteliäitä nuoria pääsee tapaamaan Tampereella 9. kesäkuuta Laikunlavalla kello 15–17 ja Helsingissä 11. kesäkuuta kello 10–12 Finlandia Talon läheisyydessä.

Kesäkuun 10. päivä järjestetään jätskitempaus myös Visuveden teollisuusalueen markkinoilla, Ruovedellä kello 10 alkaen ja Jyväskylän kauppakadulla kello 12–14. Kesäkuun 11. päivä järjestetään jätskitempaus lisäksi Pieksämäen torilla kello 10–14.

4H-yrittäjät järjestävät jätskitempauksen myös Rovakadun markkinoilla Rovaniemellä 18. kesäkuuta kello 13–15.

 

Tutustu 4H:n Kesätyö 4H-yrittäjänä -kampanjaan.

Lisätietoja 4H-yrityksen perustamisesta.

#lähelläsua-kampanja nuorille lähiruoasta 30.5.–26.6.

#lähelläsua-kampanja tarjoaa nuorille tietoa lähiruoasta sosiaalisen median kautta sekä kannustaa nuoria jakamaan lähiruokaan liittyviä kuvia, kokemuksia ja fiiliksiä. Kampanja toteutetaan koulujen kesäloman alussa, ajalla 30.5.–26.6. Kampanja on suunnattu 13–19-vuotiaille nuorille.…

4H-yrittäjät yllättivät 518 juoksijaa

Mitä yhteistä on 4H-yrityksillä ja puolimaratonilla? Tänään ainakin se, että Helsinki Half Marathonin maalissa oli mahdollisuus tutustua nuoriin 4H-yrittäjiin ja nauttia heidän tarjoamastaan jäätelöstä. Mutta miksi 518 jätskiä, se selviää…