Jokainen 4H-yrittäjä tekee yritystoiminnastaan liiketoimintasuunnitelman. Suunnitelma voi olla pieni tai suuri, yrittäjän omien tavoitteiden mukaisesti. Suunnitelmaa ei tehdä vain kerran, vaan sitä päivitetään säännöllisesti koko yritystoiminnan ajan.
Liiketoimintasuunnitelman tekeminen on haastavaa ja erilaisille apuvälineille on tarvetta. 4H-yrittäjille suunniteltu Busines Model Canvas perustuu kansainvälisesti tunnettuun malliin. Alunperin Busines Model Canvas eli BMC julkaistiin Alex Osterwalderin ja Yves Pigneurin Business Model Generation -kirjassa. Alkuperäinen malli on julkaistu CC-lisenssillä, joten se on mahdollista julkaista uudelleen, säilyttäen lisenssin edellyttämän avoimuuden.
4H-BMC on jaettu kolmeen pääotsikkoon: Mitä, kenelle ja miten. Jokaisen otsikon alla on 3-4 asiaa, joita juuri siinä kohdassa on hyvä miettiä. Näiden liikeidean osien lisäksi 4H-BMC-taulukkoon kirjataan yrittäjän omaan osaamiseen liittyviä asioita.
4H-BMC on ladattavissa tältä sivulta. Lisäksi se on saatavilla pysyvästi osoitteesta www.4h.fi/yrittajalle.
Avaa 4H-BMC tästä
(Tiedosto on täytettävä pdf, joka toimii parhaiten lataamalla sen ensin omalle koneelle.)
Näin täytät 4H-BMC:n
TAIDOT JA OSAAMINEN
- Mitä jo osaat? Kuinka paljon? Mitä osaamista sinun pitäisi hankkia lisää? Mistä voisit saada lisäoppia?
MITÄ
Tuotteet ja palvelut
- Mitä myyt? Tärkeimmät tuotteesi/palvelusi. Tuotteiden ja palvelujen yhdistelmät.
Kustannukset ja hinnoittelu
- Mistä kulut ja tulot syntyvät? Millä perusteella hinnoittelet? Mitä asiakkaat ovat valmiita maksamaan?
Kilpailevat palvelut/tuotteet
- Tärkeimmät kilpailijasi. Miten erotut heistä?
KENELLE
Asiakkaat
- Tärkeimmät asiakasryhmäsi? Kenelle yrityksesi tuottaa lisäarvoa?
Mikä asiakkaan ongelma/tarve ratkeaa
- Mikä on yrityksesi arvo asiakkaalle?
Asiakkaiden tavoittaminen ja pitäminen
- Miten kohtelet asiakkaita ja miten pidät heistä huolta?
MITEN
Imago ja arvot
- Millaisen mielikuvan haluat yrityksestäsi syntyvän?
Markkinointitavat- ja kanavat
- Miten tavoitat uudet asiakkaat? Miten nykyiset asiakkaat löytävät sinut?
Myynti/toimitustapa tai kanava
- Miten asiakas löytää tuotteen ja ostaa sen? Mikä on paras ja tehokkain tapa?
Yhteistyötahot
- Tärkeimmät kumppanisi? Mitä heiltä saat ja mitä heille annat?