Satosankareiden mustikan ostossa hyviä nuorten työllistämislukuja

Satosankarit on 4H-järjestön metsämarjojen ostoon ja välitykseen sekä nuorten työllistämiseen liittyvää toimintaa. Mustikan osto päättyi elokuun lopulla ja siinä päästiin hyviin nuorten työllistämislukuihin. Puolukan osto on edelleen käynnissä lähes 50 4H-yhdistyksessä.

Satosankarit-brändin alla toimii noin 50 4H-yhdistysten ylläpitämää marja-asemaa ympäri Suomea sekä mustikan ja puolukan poimintaa varten perustettuja keruurinkejä. Marja-asemille työllistyy paikallisia, 18 vuotta täyttäneitä nuoria. Mustikkaa ostettiin 4H:n pyörittämissä marja-asemilla nyt ensimmäistä kertaa.

Mustikkaa osti 25 Satosankarit-marja-asemaa

Mustikkaa osti 24 4H-yhdistystä ympäri Suomen ja marja-asemia oli yhteensä 25. Marja-asemia oli Lapissa, Pohjois-Pohjanmaalla, Keski-Pohjanmaalla, Pohjanmaalla, Etelä-Pohjanmaalla, Keski-Suomessa, Pohjois-Savossa sekä Pohjois-Karjalassa.

Marja-asemat olivat auki maanantaisin, keskiviikkoisin ja lauantaisin ja mustikkaa ostettiin noin kuukauden ajan heinä-elokuussa 2020.

Satosankarit työllisti 152 nuorta mustikan ostoon ja keräämiseen

Yhdistykset palkkasivat 16-29-vuotiaita nuoria hoitamaan marja-aseman työtehtäviä. Työsuhteeseen 18-29-vuotiaita nuoria palkattiin yhteensä 37. Lisäksi nuoria työllistyi marjanpoimintaan. Yhteensä 115 nuorta (13-29-vuotiaita) myi mustikkaa Satosankarit-marja-asemille. Heistä 82:lle maksettiin lisäksi 20 euron poimintabonus. Satosankarit-toiminta ja mustikan osto, välitys ja kerääminen työllisti yhteensä 152 nuorta.

4H-yhdistykset järjestivät mustikkakauden aikana yhteensä 47 marjaretkeä, joihin osallistui 537 henkilöä. Suurin osa retkistä oli kaikille avoimia, mutta myös 4H-kerholaisille sekä kouluryhmille pidettiin omia retkiä.

Puolukkaa ostavat Satosankarit-marja-asemat on listattu tänne.

Mari Pöyhtäri

Taimikauppa tarjoaa jokaiselle mahdollisuuden hillitä ilmastonmuutosta ja työllistää nuoria

Kaikki voivat nyt tehdä Taimitekoja, eli lahjoittaa puuntaimia ja siten tukea nuorten työllistymistä sekä hyvittää omaa hiilijalanjälkeään. Se onnistuu 4H:n Taimikaupassa, joka toimii verkossa. Taimiteko on mahdollisuus tehdä konkreettisia tekoja…

4H-yrittäjien uuden opetusmateriaalin ensiesittely livestriimissä

Esittelemme 4H-yrittäjien verkko-oppimisympäristön ja näytämme makupaloja siihen liittyvästä videomateriaalista perjantaina 25.9. klo 13.00-13.45. Tilaisuus livestriimataan, jolloin kuka tahansa voi seurata sitä YouTubessa. Ohessa linkki lähetykseen, joka alkaa siis klo 13.00.…