Veripalvelu ja 4H-järjestö aloittivat pilottikokeilun vuonna 2023 verenluovuttajille pidettävistä kahvituksista, joissa tarjoilut tuottaa paikallinen nuori 4H-yrittäjä. Kokeilua jatkettiin myös vuonna 2024 ja parin vuoden aikana on pidetty noin 50 luovuttajakahvitusta. Jokaisessa luovutuspisteessä on vieraillut keskimäärin 100 verenluovuttajaa päivässä eli pilottikokeilulla on tavoitettu noin 5 000 ihmistä.
Kahvitusten tarkoituksena on tuottaa Veripalvelun asiakkaille eli verenluovuttajille luovutuskokemusta positiivisesti tukeva ympäristö ja tilaisuus. Verenluovuttajat tarvitsevat luovutuksensa päätteeksi riittävästi oikeanlaista ravintoa, jotta heikotus ei iske. 4H-yrittäjien tuottama kahvituskokonaisuus on suunniteltu tätä silmällä pitäen.
Tarjoiluihin kuuluu kahvi ja tee sekä suolaista ja makeaa syötävää, kuten esimerkiksi täytetty leipä, sämpylä tai pitsapala sekä pullaa ja keksejä. Lisäksi tarjolla on tuoreita hedelmiä. Tarjoiluissa huomioidaan asiakkaiden rajoitukset eli tarjolla on mm. kasvisvaihtoehtoja ja gluteenittomia tuotteita. Myös tarjoilujen esille laittoon sekä asiakkaiden palveluun kiinnitetään huomiota.
Paikallinen yhdistys tukee nuoria yrittäjiä
Pilottikokeiluvuosina 2023 ja 2024 toiminnassa ovat olleet mukana Hämeenlinnan, Limingan, Oulun, Suomenselän, Siilinjärven, Kajaanin, Pielisen, Tervolan ja Vaasan 4H-yhdistykset.
Paikallisen yhdistyksen tehtävä on hankkia nuoret 4H-yrittäjät, perehdyttää ja kouluttaa heitä yhdessä Veripalvelun toimijoiden kanssa sekä tarvittaessa taata tarjoilun järjestäminen, jos 4H-yrittäjä on jostain syystä estynyt tulemasta.
Oulun 4H-yhdistyksen toiminnanjohtaja Mirja Kaartinen on kokenut yhteistyön Veripalvelun kanssa toimivaksi.
”Yhteydenpito on jouhevaa ja päivät on sovittu hyvissä ajoin meidän ja nuoren kanssa. Ensimmäisellä kerralla Veripalvelussa käytiin nuoren kanssa perusteellisesti ja käytännönläheisesti läpi tarjoiluihin liittyviä asioita, kuten tarjoilujen säilytyslämpötilat ja suojahanskojen käyttö.”
Kaartinen kertoo, että Oulussa on tällä hetkellä yksi 4H-yrittäjä, 17-vuotias Topias, joka hoitaa Veripalvelun kahvituksia.
”Ensimmäisellä kerralla meiltä oli yhdistyksestä henkilö mukana nuoren kanssa katsomassa, että hänellä on kaikki tarvittava ja hygieniaan liittyvät asiat on huomioitu. Nyt kun kahvituksia on useita takana, niin isommatkin kahvitukset ovat jo rutiinia 4H-yrittäjälle, ja hän on valmistellut tarjottavat edeltävänä päivänä ja tehnyt viimeistelyjä paikan päällä.”
Paikallista 4H-yhdistystä toiminta ei enää paljonkaan työllistä, sille he toimivat vain Veripalvelun ja 4H-yrittäjän välissä varmistamassa, että kahvitukset pyörivät niin kuin pitää ja laskuttavat Veripalvelua tarjoiluista sekä maksavat 4H-yrittäjän korvauksen. Kaartisen mukaan Veripalvelu-yhteistyö on ollut myös oppimiskokemus 4H-yrittäjälle.
”Aluksi tässä oli paljon mietittävää, mutta toiminta on jo hyvin rutinoitunut. 4H-yrittäjä on oivaltanut tämän myötä myös sesonkiajattelua eli kun ostaa isompia määriä tavaraa, on järkevää keskittyä ostamaan kauden tuotteita. Näin ollen myös tarjoilut ovat vaihdelleet. 4H-yrittäjä joutuu arkipäivisin olemaan pois tietenkin koulusta, mutta se ei ole koitunut ongelmaksi.”
Kiitosta tulee maistuvista tarjoiluista ja hyvästä palvelusta
Ilman vapaaehtoisia verenluovuttajia potilaat eivät saisi tarvitsemiaan verivalmisteita. Veripalvelu haluaakin osoittaa verenluovuttajille arvostusta erinomaisella asiakaspalvelulla kaikissa tilanteissa ja jokainen toimija on osa luovuttajan palvelukokemusta.
”Yhteistyö 4H:n kanssa on sujunut loistavasti, olemme olleet oikein tyytyväisiä – 4H-yrittäjien toiminta on ollut sujuvaa ja luotettavaa”, kertoo Seinäjoen Veripalvelun aluepäällikkö Anu Keisala.
Myös palaute verenluovuttajilta eli asiakkailta on ollut positiivista. Erityisesti on kehuttu nuorten 4H-yrittäjien asiakaspalveluhenkisyyttä, reippautta ja hyvän fiiliksen välittymistä.
”Luovuttajat ovat olleet tyytyväisiä tarjoiluun. Se on tuoretta, terveellistä ja kauniisti laitettu esille.”
Veripalvelun näkökulmasta kahvitarjoilu on siis olennainen osa luovuttajakokemusta ja näin ollen hyvää asiakaspalvelua. Nyrkkisääntönä kahvituksissa on ollut, että viimeisellä asiakkaalla yhtä hyvät tarjoilut kuin ensimmäisellä. Pilottikokeilua jatketaan nyt yhteistuumin kesän yli, kerätään lisää kokemuksia ja arviointi jatkosta tehdään syyskuussa. Asiakkailta yhdistyksen korviin kantautunut palaute on myös ollut voittopuolisesti positiivista.
”Asiakkaat arvostavat sitä, että nuori on tehnyt tarjoilut. Joka kerta useampi kysyy 4H-yrittäjältä, että oletko sinä oikeasti leiponut nämä pullat tai piirakat. Tarjoiluista ja kohteliaasta käytöksestä tulee kiitosta meillekin asti. Moni kysyy myös 4H-yrittäjyydestä, joten esitteitä on tietenkin aina mukana”, Kaartinen Oulun 4H-yhdistyksestä summaa.