Fintage Store ja Emilie Design ovat vuoden 4H-yritykset. Vuosittain järjestettävän kilpailun finaaliin pääsi esikarsinnan kautta 13 yritystä. Voittajat valittiin nuorempien sarjassa, 13–17-vuotiaat, ja vanhempien sarjassa, 18–28-vuotiaat. Nuorisojärjestö 4H:n järjestämään valtakunnalliseen Vuoden 4H-yritys -kilpailuun osallistui yli 170 4H-yritystä.
Nuorempien sarjan voittaja, 16-vuotias Sofia Kraptsak, perusti 4H-yrityksensä Fintage Storen kesällä 2021. Kestävään muotiin liittyvän yrityksen perustaminen oli nuorelle unelmien täyttymys. Fintage Storessa myyntiin tulevat vaatteet hankitaan kierrätysmyymälöistä tarkasti valikoiden. Kraptsak uskoo nuorten olevan yhä enemmän kiinnostuneita omasta kuluttamisestaan.
”Haluan murtaa mielikuvan siitä, että ekologinen muoti on tylsää, tarjoamalla trendikkäitä ja ainutlaatuisia vaihtoehtoja. Toivon, että tulevaisuudessa yritykselläni on suuri vaikutus nuoriin ja samalla yhteiskuntaan sekä sen hyvinvointiin,” Kraptsak kertoo.
Tuomariston perusteluissa todettiin Fintage Storen olevan trendikäs yritys, jossa on otettu ekologisuus, vastuullisuus ja kierrätys hienosti huomioon. Tuomaristo kehui yrityksen tapaa markkinoida sosiaalisessa mediassa. Yrityksen konsepti oli hyvin hiottu.
Voitto oli Kraptsakille tärkeä.
”Vuoden 4H-yritys -kilpailun voitto on todiste siitä, että hyvä työ kannattaa. Voitto kannustaa jatkamaan, sillä toivon yritykseni kannustavan nuoria valitsemaan ekologisempia vaihtoehtoja.”
Emilie Design kunnioittaa perinteisiä kädentaitoja
Vanhempien sarjan voittaja, 19-vuotias Veera Häkkinen on toiminut 4H-yrittäjänä jo vuodesta 2016 asti. Emilie Design tekee käsityönä muun muassa pönttöuuneja ja kiukaita sekä taontatöitä tilauksesta. Tuomaristossa vaikutuksen teki Häkkisen pitkäjänteisesti hankkima ammattitaito, luovuus, liiketoiminnan kehittäminen ja yrityksen hyvä tulos.
”Minulla on suuri intohimo yrittämistä kohtaan. Uskon, ettei moni osaa tämän ikäisenä tehdä pönttöuunia tai suunnitella toimivaa hormiputkijärjestelmää. Minulle on tärkeää tuoda taiteellisuuttani esille tavalla, joka kunnioittaa alan perinteitä,” Häkkinen kertoo.
Häkkisen yritystoiminta laajenee koko ajan ja Emilie Design toimittaa tuotteitaan jo isommille yrityksille. Viisi vuotta 4H-yrityksenä toiminut Emilie Design onkin hiljattain muutettu osakeyhtiöksi. Häkkiselle on tärkeää kannustaa nuoria yrittäjiä.
”Kun tekee vaan paljon töitä, niin kaiken voi saavuttaa.”
Palkintoja pokanneet yritykset erottuivat käsityöllä ja markkinoinnilla
Nuorempien sarjan toiselle sijalle nousi 4H-yritys Bikefixers, joka tarjoaa polkupyörähuoltoja ja sähköpyörien vuokrausta Turussa. 15-vuotias Lauri Siltala on pienestä asti haaveillut yrittäjyydestä ja kesällä 2021 asiakkaita oli jonoksi asti.
Kolmannelle sijalle ylsi hailuotolainen Vähämakiaa, joka leipoo kotileivonnaisia tilauksesta. 17-vuotiaan Siiri Vähämetsän itse tehty leivontakärry lastataan kesäisin tuoreilla leivonnaisilla ja pukataan kylän raitille. Raitille asti ei aina tosin ehditä, koska kylän asukkaat useasti tulevat jo vastaan hurmaantuneina Vähämakian korvapuusteista.
Täysi-ikäisten sarjan kakkoseksi nousi uniikkeja pehmoja, leluja ja lasten tarvikkeita valmistava Uniikki Design. Espoolainen Katariina Maliutin hyödyntää tekemisessään sosiaalista mediaa ja yrityksellä on Instagramissa yli 7 000 seuraajaa ja TikTokissa yli 10 000 seuraajaa. Kolmannelle sijalle pääsi skeittaajille ja lumilajien harrastajille vaatteita tekevä Mortar.Inc. 18-vuotiaan Topias Joensuun yrityksen päätuotteena on kierrätetyistä fleecevilteistä valmistetut fleece-pipot.
Nuorempien sarjassa jaettiin myös kaksi kunniamainintaa. 17-vuotiaan iisalmelaisen Pihla Sallisen leivontayritys Metsävadelma teki tuomaristoon vaikutuksen ammattimaisista verkkosivuista ja ydintuotteen ympärille rakennetusta palvelukonseptista muun muassa reseptisuunnittelun osalta. Toisen kunniamaininnan sai KlapiEetu, joka valmistaa ja myy kuivia koivuklapeja Etelä-Pohjanmaan alueella. 15-vuotiaan Eetu Kivimäen yrityksessä hyödynnetään paikallisia raaka-aineita ja otetaan huomioon paikallisen yhteisön tarpeet.
Kaikkiin finalisteihin voi tutustua tästä uutisesta.
Kokenut raati valitsi voittajat
Vuoden 4H-yritys -kilpailussa arvioitiin yritysten toimintaa kokonaisvaltaisesti. Huomiota kiinnitettiin ekologisuuteen, liiketoimintasuunnitelman toimivuuteen, kannattavuuteen, markkinointiin sekä asenteeseen.
Kilpailun tuomareina toimivat tubettaja Roni Back, 4H-liiton hallituksen puheenjohtaja Eero Suutari, Yksityisyrittäjän säätiön hallituksen jäsen Annukka Lantto, Suomen Uusyrityskeskuksen toimitusjohtaja Susanna Kallama, Nordealta Juha Eerikäinen, Launch Lead, Digital Banking Corporate, Vuoden 2020 4H-yritys -kilpailun voittaja Eero Sallinen ja Suomen 4H-liiton toimitusjohtaja Tomi Alakoski.
”Vuoden 4H-yritys -kilpailun taso oli jälleen uskomattoman korkeatasoinen. Haluan lämpimästi onnitella kaikkia finalisteja. Samalla haluan korostaa, että 4H-järjestössä jokainen lapsi ja nuori on tärkeä. Se, että ylipäänsä osallistuu toimintaamme, osoittaa nuoren oma-aloitteisuutta ja aktiivisuutta, millä on varmasti positiivinen vaikutus hänen tulevaisuuteensa”, Tomi Alakoski kiteyttää.
Tietoa tiiviisti 4H-yrittäjyydestä
- Vuonna 2020 yhteensä 2 000 nuorta toimi 4H-yrittäjinä. Yritysten yhteenlaskettu liikevaihto oli 2,84 miljoonaa euroa.
- 4H-yritys on turvallinen tapa kokeilla yrittäjyyttä 13–28-vuotiaana. Paikalliset 4H-yhdistykset tukevat yrittäjiä muun muassa järjestämällä yrityskoulutuksia. Jokaisen 4H-yrittäjän tukena on myös oma yritysohjaaja.
- 4H-yrityskoulutuksesta saa valmiudet oman yrityksen perustamiseen. Monet nuoret ovat työllistäneet itsensä kesäksi oman 4H-yrityksen kautta.
- 4H Business Lab on nykyaikaisella teknologialla varustettu oppimisen ja tiedonvälityksen tila, jossa nuoret 4H-yrittäjät voivat verkostoitua.
Lue lisää: www.4h.fi/4hyritys