Elli Sääskilahti kertoo saaneensa jokaisen Nordea-yritysohjauskerran jälkeen uutta intoa kahvilan suunnitteluun.
Elli Sääskilahden, 17, perhe suunnitteli lähtöä pääkaupunkiseudulta Inariin kesäksi. Pian Sääskilahden päässä alkoi kypsyä ajatus pop up -kesäkahvilasta, josta saisi kesätyötuloja.
”Päätimme lopulta siskoni kanssa perustaa Inariin kolmen viikon ajaksi kahvilan, jonka pihalle veimme kanamme vetonauloiksi. Siskoni hoiti kanat ja minä kahvilatoiminnan”, Sääskilahti kertoo.
Kanakahvila perustettiin Sääskilahden 4H-yrityksen Pullapyörän alle. Sääskilahti on pyörittänyt 4H-yritystään Pullapyörää kolme vuotta. Pullapyörä tekee tilauksesta erityisruokavalioihin sopivia leivonnaisia. Nimensä se sai alun perin siitä, että Sääskilahti toimitti herkut asiakkaille pyörän selässä.
”Yläasteella meillä oli Nuori yrittäjyys -niminen valinnaiskurssi, josta sain innostuksen perustaa oman yrityksen. Kotitalouden tunnit olivat lemppareitani, joten leipominen oli luonteva valinta. Lisäksi minulla itselläni on erityisruokavalio, ja olin huomannut, että kahviloissa on todella huonosti tarjolla gluteenittomia tai vegaanisia leivonnaisia. Halusin tarttua tähän ongelmaan.”
Yritysohjaajalta sai rohkaisua ja innostusta
Inarin pop up -kahvilaa varten Sääskilahti haki 4H-järjestön kautta Nordeasta yritysohjaajaa. 4H-järjestön ja Nordean yhteistyöprojektissa 80 nuorta saa täksi kesäksi nordealaisen yritysohjaajan, joka sparrailee 4H-yrityksen pyörittämisessä.
Sääskilahden yritysohjaaja Aleksi Lehtonen kertoo, että yhteistyö sopii Nordean tavoitteeseen parantaa nuorten yrittäjyys- ja taloustaitoja. Lehtonen on Nordea Suomen yritysasiakkuuksien johtaja.
”Ellin yrittäjyystaidot ovat tehneet minuun suuren vaikutuksen. Talousajattelu on ollut hänelle luontevaa. Kun katsoo yrityspankkiirin näkökulmasta, niin on todella ilahduttavaa, että nuori ymmärtää talousasioiden logiikkaa. Koulun yrittäjyyskurssi on varmasti osaltaan tässä kantanut hedelmää.”
Lehtonen ja Sääskilahti puhuivat ohjaussuhteen aikana muun muassa kesäkahvilan konseptista, hinnoittelusta ja näkyvyydestä. Sääskilahti kertoo, että ohjauksen suurin anti on ollut Lehtosen rohkaiseva ja innostava asenne.
”Minulla oli oikeastaan kaikki ainekset kasassa, mutta monissa teemoissa tarvitsin ohjaajan rohkaisua. Eniten tietysti kävimme läpi teemoja, jotka olivat minulle vieraampia. Esimerkiksi markkinointiasioissa sain paljon apua.”
Sääskilahti kertoo saaneensa joka ohjauskerran jälkeen uutta intoa 4H-yritykseensä. Kanakahvilalla riitti asiakkaita, ja eräänä päivänä kahvilalle tuli jopa paikallinen Ylen toimittaja tekemään juttua.
Myös Lehtosen mukaan Sääskilahdella oli jo tietoa ja taitoa sekä hyvä suunnitelma – suurin tarve oli sparrailulle ja tsempille. Lehtonen sanoo, että Sääskilahti on yrittäjänä rohkea ja avarakatseinen.
”Ellillä on niin sanottu can do -asenne. Hän näkee mahdollisuuksia enemmän kuin riskejä tai uhkia. Lisäksi hän on analyyttinen ja ymmärtää, mikä hänelle itselleen on tuttua ja mikä vierasta.”
4H-yrittäjänä oppii työelämätaitoja
Entä mitä Lehtonen haluaisi sanoa nuorelle, joka harkitsee 4H-yrittäjyyttä?
”Ei kannata epäröidä, vaan lähteä rohkeasti kokeilemaan. 4H-konsepti on tehty tosi helpoksi, ja järjestöltä saa apua. Lisäksi palvelun tilaajat voivat kohdata 4H-yrittäjät Helppi-sovelluksessa. Tämä voi olla myös vaikka täydentävä sivutoimi jonkin muun ohella.”
Sääskilahti kertoo oppineensa yrittäjänä konkreettisia taitoja, kuten kirjanpitoa ja veroilmoituksen täyttämistä.
”Lisäksi opin työelämätaitoja, jotka näyttävät myös hyvältä CV:ssä. Toivon tulevaisuudessa voivani pyörittää omaa yritystä täyspäiväisesti.”
4H-yrittäjäksi?
4H-yrittäjyys on 13–28-vuotiaille nuorille suunnattu pienimuotoisen yrittäjyyden malli. Toimintamalli mahdollistaa oman yrityksen perustamisen turvallisesti ja ohjatusti. Vuonna 2020 4H-yrityksiä oli yhteensä 1 606 ja yritysten yhteenlaskettu liikevaihto oli noin 2 miljoonaa euroa.
Nuori, oletko kiinnostunut itsesi työllistämisestä yrittäjänä? Lue lisää 4H-yrittäjyydestä: https://4h.fi/toita/perusta-oma-yritys/.