Satosankarit-toiminnassa paikalliset 4H-yhdistykset toimivat marja-asemille työllistyvien nuorten työnantajina sekä järjestävät perehdytystä ja neuvontaa metsämarjojen kerääjille. Eri vuosina Satosankarit-asemat ovat ostaneet ja välittäneet kotimaista puolukkaa, mustikkaa ja pihlajanmarjaa.
Vuonna 2024 Suomen 4H-liitto ei koordinoi valtakunnallista Satosankarit-toimintaa, mutta 21 paikallista 4H-yhdistystä tekee itsenäisesti marjan ostoa ja -välitystä Pohjois-, Keski- ja Etelä-Pohjanmaalla sekä Pirkanmaalla. Toiminnan koordinoinnista vastaa Tuire Matilainen Kälviän 4H-yhdistyksestä. 4H-yhdistysten ostopisteet vuonna 2024 on listattuna Arktisten Aromien verkkosivuilla.
4H-järjestö on toteuttanut metsämarjojen osto- ja välitystoimintaa jo useiden vuosien ajan, ja kesästä 2020 eteenpäin se on keskittynyt Satosankarit-toiminnan alle. Kolmen Satosankarit-toimintavuoden aikana marja-asemien kautta on kulkenut reilusti yli puoli miljoonaa kiloa metsämarjoja. Lisäksi kolmessa vuodessa lähes 1 500 nuorta on saanut ansiotuloja joko marjojen poiminnasta, ostopisteellä työskentelystä tai paikallisen someviestinnän tekemisestä.
Keruuringeissä kerätään marjoja myytäväksi Satosankarit-asemille – myös marjaretket hyvin suosittuja
Marja-asemille työllistyy paikallisia, 18 vuotta täyttäneitä nuoria. Lisäksi 4H kannustaa erityisesti paikkakunnan nuoria lähtemään mukaan metsämarjojen keruurinkeihin, joita perustetaan samoille paikkakunnille kuin missä marja-asemia on. Keruuringeissä mennään yhdessä metsään keräämään marjoja myytäväksi Satosankarit-asemille. Metsämarjoja keräämällä ja myymällä niitä Satosankarit-marja-asemille ansaitsee rahaa ja samalla tukee paikallista nuorisotyötä.
Vuonna 2022 Satosankarit-toiminnassa panostettiin marjaretkiin sekä somelähettiläisiin nuorten kannustamiseksi metsämarjojen keruuseen. Marjaretkille metsään vietiin pääosin lasten ja nuorten koululuokkia sekä erityisryhmiä ja lisäksi oli kaikille avoimia retkiä, joissa opetettiin muun muassa oikeanlaista marjankeruutekniikkaa. Noin 15–17-vuotiaille nuorille suunnatulla someviestintäkampanjalla Instagramissa ja TikTokissa edistettiin nuorten hakeutumista luonnonmarjojen keruutoimintaan. Toimenpiteinä olivat nuorten itsensä suunnittelemat ja kuvaamat lyhyet somevideot metsämarjojen keruusta.
Lue yhteenvetouutinen vuoden 2021 Satosankarit-toiminnasta.
Lue yhteenvetouutinen vuoden 2022 Satosankarit-toiminnasta.