Helppiä arjen askareisiin! Digitaalinen sovellus yhdistää palveluiden tarvitsijat sekä paikalliset 4H-nuoret. 

4H-järjestö on avannut uuden digitaalisen Helppi-palvelun, joka auttaa arjessa ja työllistää samalla nuoria. Palvelu toimii sovelluskaupoista ilmaiseksi ladattavalla Helppi-sovelluksella. Sovellus yhdistää luotettavasti palveluiden tarvitsijat sekä innokkaat, tehtäviinsä perehdytetyt nuoret.

Helppi-palvelun kautta voi tilata koulutettuja ja perehdytettyjä nuoria esimerkiksi nurmikonleikkaajiksi, kotisiivoukseen, ikkunoidenpesuun, lemmikkien hoitajiksi tai tekemään erilaisia pihatöitä. Helpistä näet, millä alueilla nuorten palveluja on saatavilla. Tutustu tarkemmin palveluun Helpin verkkosivuilla ja lataa sovellus käyttöösi.

Miten Helppi toimii?

4H-yhdistyksen työpalvelunuoret saavat sovelluksen kautta työtilaukset, minkä jälkeen he käyvät tekemässä työkeikat asiakkaan kanssa sovittuna ajankohtana. Tehtävän suoritettuaan nuori kuittaa työn tehdyksi sovelluksen kautta. Helppi-palvelun kautta voi ostaa myös paikallisten 4H-yrittäjien palveluja.  

Sovellus on jo käytössä noin 40 paikkakunnalla ja 4H-yhdistyksessä. Toimintaa laajennetaan asteittain, ja tavoitteena on ottaa palvelu käyttöön valtakunnallisesti, jolloin 4H:n työnvälitys siirtyy lähes kokonaan digitaaliseksi. Kirjautumalla Helppi-palveluun voit katsella, mitä palveluita alueellasi on tarjolla. 

Miksi Helppi?

4H-järjestöön kehitettiin oma digitaalinen Helppi-sovellus nuorten työpalvelun yhtenäistämiseksi. Toiminnan kehittäminen aloitettiin jo vuonna 2019 ja kesäkuun lopussa 2020 se valmistui pilotoitavaksi. Mukana oli 26 4H-yhdistystä luomassa toimintamallia kaikkien 4H-yhdistysten käyttöön. Kehittämistä rahoitti Yksityisyrittäjäin säätiö sekä Jenny ja Antti Wihurin rahasto. 

Helppi helpottaa 4H-yhdistyksiä organisoimaan nuorten tekemiä työkeikkoja, koska asiakastilaukset tulevat suoraan sovelluksen kautta. Helppi auttaa vähentämään myös paperiasioiden hoitamista.   

Helppi-sovellukseen luotiin 4H:n oma visuaalinen ilme ja järjestö pääsi myös vaikuttamaan sen toimintoihin, jotta sovellus palvelisi yhdistysten tarpeita mahdollisimman hyvin.  

4H-yhdistys toimii vastuullisena työnantajana

Digitalisoinnin myötä haluttiin kuitenkin säilyttää 4H-yhdistysten vastuullisen työnantajan rooli. Nuoret rekrytoidaan 4H-yhdistysten palvelukseen, heidät koulutetaan työpalvelutehtäviin ja vasta sen jälkeen heidät lisätään Helppiin palvelujen tuottajiksi.  Työpalvelu voi olla esimerkiksi pihapalvelu– ja siivoustyötä, dogsitter-toimintaa, digi– ja kauppa-apua, lastenhoitoa ja paljon muuta.

Työnantajana 4H pääsee seuraamaan nuoren ja asiakkaan välillä käytävää chat-keskustelua, mikä tukee työsuojelunäkökulmaa. Lisäksi työpalvelun palvelukokonaisuudet ovat Helpin myötä valtakunnallisesti tuotteistettu ja hinnat ovat yhtenäis.   

Digitalisoinnin tavoitteena on lisätä nuorten työpalvelutoimintaa, saada nuorille lisää työpaikkoja ja keikkoja sekä mahdollistaa myös 4H-yrittäjien palvelujen myynti Helpin kautta. Helpin myötä 4H:n työnantajabrändi tavoittaa paikallisesti ne asiakasryhmät, jotka käyttävät arjessa älypuhelinta. Myös ikäihmiset on huomioitu, sillä työtilaukset voi hoitaa entiseen malliin ja 4H siirtää ne edelleen Helpin kautta nuorille.  

Tutustu Helppi-palveluun ja lataa sovellus käyttöösi!

Lisätietoja Helpistä: 

Anu Parvianen 
kehityspäällikkö
anu.parviainen@4h.fi
+358 44 783 0322