4H ja Duunitori haastavat työllistämään yhdeksäsluokkalaisia

Kuvassa poika pitelee haravaa kädessään ja hymyilee kameralle. Vasemassa alalaidassa logo, jossa lukee 4H kesätyöhaaste

4H:n Kesätyöhaasteen tavoitteena on saada kaikki Suomen yhdeksäsluokkalaiset kesätöihin ja näin mahdollistaa peruskoulun päättäville nuorille tärkeä työelämäkokemus. Yhteistyössä Suomen suurimman työnhakupalvelun Duunitorin kanssa olemme julkaisseet alustan, jolla kesätöitä hakevat nuoret ja työnantajat voivat kohdata toisensa.

Ensimmäinen ovi työelämään aukeaa usein kesätöistä. Kesätyössä opitaan työelämätaitoja, ja työ kasvattaa nuorta vastuuseen. Karttunut kokemus vahvistaa nuoren itsetuntoa ja voi tukea myös uravalinnassa.

“Nuoret joutuvat tekemään jo yläkoulussa valintoja tulevaa työuraa ajatellen. Haluamme nostaa esiin kesän 2021 kynnyksellä ikänsä puolesta tärkeässä taitekohdassa olevan ryhmän eli yhdeksäsluokkalaiset. Nuorena hankittu työkokemus voi auttaa eteenpäin, tukea opintojen loppuun saattamista ja jopa ehkäistä syrjäytymistä”, sanoo 4H:n kehityspäällikkö Anu Parviainen.

Ysit töihin – Duunitori ja 4H tukevat yhdessä nuorten työllistymistä

Kesätyöhaasteessa kannustetaan yrityksiä, yhteisöjä ja organisaatioita ympäri Suomea työllistämään yhdeksäsluokkalaisia vähintään kahden viikon ajaksi. Nuoren voi työllistää joko suoraan itse tai tilaamalla nuoren töihin paikallisen 4H-yhdistyksen kautta.

Palkatessaan nuoren kesätöihin työnantaja kantaa omalta osaltaan yhteiskuntavastuuta ja tarjoaa nuorelle tärkeän kesätyökokemuksen. 4H tuo tätä työtä näkyväksi sekä paikallisesti että valtakunnallisesti laatimalla tarinoita työllistyneistä nuorista sekä työnantajista.

Duunitorin Kesätyöhaaste-sivusto toimii alustana, jolla kesätöitä etsivät nuoret ja kesätöitä tarjoavat työnantajat voivat kohdata. Yritys tai muu organisaatio voi ilmoittaa avoimista työpaikoista ilmaiseksi Duunitorilla. Lisäksi sivustolla ja Duunitorin sosiaalisen median yhteisöissä julkaistaan työnhakuvinkkejä ja tarinoita nuorille.

“Kesätyö tarjoaa nuorelle tärkeitä onnistumisen kokemuksia ja tunteen osallisuudesta yhteiskunnassa. Arvoiltaan ja asenteeltaan uudenlaista sukupolvea edustavat nuoret tuovat myös työpaikalle tuoretta näkökulmaa, joten heitä kannattaa palkata ja kuunnella tarkkaan”, kommentoi Duunitorin sisältöpäällikkö Aino Salonen.

Tällä hetkellä Duunitorilla on lähes 3 600 kesätyöpaikkailmoitusta, joista lähes 100 on suunnattu 15–16-vuotiaille. Kesätyöpaikkoja on todellisuudessa auki huomattavasti enemmän kuin sivustolla on ilmoituksia, sillä yhdellä ilmoituksella haetaan usein kymmeniä tai jopa satoja kesätyönhakijoita.

Kysely paljastaa: nuoret haluavat kerryttää työkokemusta

Duunitori selvittää vuosittain nuorten kokemuksia kesätyökyselyllä, johon on tänä vuonna vastannut yli 2 700 nuorta. Jopa 60 prosenttia heistä suhtautuu kesätyönhakuun innostuneesti. Noin 10 prosenttia vastaajista kesätyönhaku ahdistaa ja 10 prosenttia turhauttaa. 20 prosenttia vastaajista suhtautuu kesätöiden hakuun neutraalisti.

Nuorten mielestä kesätyönhaussa on vaikeinta kiinnostavien kesätyöpaikkojen löytäminen (33 %) ja muista hakijoista erottuminen (29 %). Tärkeimmät syyt hakea kesätöitä ovat hyödyllisen työkokemuksen kerryttäminen (46 %) ja palkan saaminen (38 %).

Yli puolet (57 %) kesätyönhakijoista pitää työtehtävän kiinnostavuutta tärkeimpänä kriteerinä, kun valitsee kesätyöpaikkaa. Työpaikan sijainti on merkittävin tekijä lähes neljännekselle kesätyönhakijoista. Palkka on tärkein kriteeri vain 8 prosentille kesätyönhakijoista.

Kesätyö opettaa nuorelle tärkeitä työelämätaitoja

Kesätyö on usein nuoren ensimmäinen kosketus työelämään. Laukaan K-Supermarketin kauppias Marko Ahonen palkkaa joka vuosi nuoria kesätöihin. Ahosen mielestä on tärkeää antaa nuorelle mahdollisuus kesätyökokemukseen.

”Haluamme antaa nuorille mahdollisuuden tienata omaa rahaa ja näyttää millaista on työskennellä kaupan alalla. Tärkeää on opettaa myös työelämätaitoja”, Ahonen kiteyttää.

Kuinka nuori tule sitten valituksi, jos ei ole aikaisempaa kokemusta?

”Asenne on varmasti se tärkein ja sillä pääsee jo pitkälle. Plussaa ovat tietysti iloisuus, oma-aloitteinen, reipas ja kiinnostunut asenne kaupan alaan”.

16-vuotias Tatu Tuomaala työllistyi viime kesänä Laukaan K-Supermarkettiin. Tuomaalan mielestä on tärkeää oppia jo nuorena, kuinka työyhteisössä toimitaan.

”Parasta kesätöissä oli hyvä työilmapiiri ja se, että pääsi mukaan työyhteisöön. Opin paljon työyhteisössä sekä asiakastilanteessa toimimisesta. Pääsin myös tekemään monenlaisia tehtäviä”, Tuomaala kommentoi kesätyökokemustaan.

Kaipaatko lisätietoa?

Duunitori on Suomen suurin työnhakukone ja työelämämedia, joka kokoaa yhteen avoimet työpaikkailmoitukset ja ohjaa ne oman työpaikkaportaalinsa ohella sadoille ylläpitämilleen sosiaalisen median sivuille. Duunitorilla vierailee yli 500 000 viikkokävijää ja sosiaalisessa mediassa Duunitorin sivuja seuraa yli 600 000 ihmistä. Työpaikkojen lisäksi Duunitori tarjoaa ajankohtaisia vinkkejä ja uutisia liittyen työnhakuun, työelämään ja rekrytointiin. Duunitorin kesätyönhakukone 15–16-vuotiaille: https://duunitori.fi/kesatyo/ysit-toihin

Suomen 4H on valtakunnallisesti toimiva, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton nuorisojärjestö. Järjestö tukee toiminnallaan lasten ja nuorten kasvua työelämään, yrittäjyyteen ja aktiiviseen kansalaisuuteen. 4H muodostuu Suomen 4H-liitosta ja eri puolella Suomea sijaitsevista yli 200 paikallisesta 4H-yhdistyksestä. 4H-liitto tukee paikallisyhdistysten toimintaa. 4H-järjestössä työskentelee yhteensä noin 300 toimihenkilöä. 4H: Kesätyöhaaste-kampanjasivu: https://4h.fi/kesätyöhaaste

Tietoa tiiviisti 4H:sta ja nuorten työllistämisestä