4H ryhtyy yhdessä nuorten ja yritysten kanssa ilmastotöihin

Ainutlaatuinen pilottimalli antaa nuorille töitä ja yrityksille mahdollisuuden kompensoida hiilidioksidipäästöjään.

4H:n koordinoimassa Nuoret ilmastotöissä -hankkeessa ryhdytään konkreettisiin toimenpiteisiin hiilidioksidipäästöjen kompensoimiseksi. Hankkeessa on tavoitteena istuttaa uutta metsää vuoteen 2030 mennessä 10 000 hehtaaria.

Nuoret ovat olleet huolestuneita ilmaston tilasta, niinpä tarvittiin nopeasti malli ja konkreettinen mahdollisuus tehdä asian hyväksi jotain. Nuoret istuttavat Suomeen uutta hiilinielua ja ansaitsevat samalla omaa rahaa. Tämä on pilotti, jonka uskotaan leviävän valtakunnallisesti.

”Me nuoret ollaan valmiita tekemään konkreettisia tekoja ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi ja yritykset tarvitsevat mahdollisuuden hyvittää päästöjään, joten tämä on nyt todella hieno juttu!” toteaa 17-vuotias 4H-aktiivi ja nuorisovaltuutettu Oskar Mannelin.

Oskar Mannelin näkee mallin kannustavan myös yrittäjyyteen ja tuovan arvokasta työkokemusta. Itse 14-vuotiaasta 4H-yrittäjänä toiminut Mannelin painottaa myös, että nuortenkin pitää saada korvaus tehdystä työstä ja siksi nyt starttaava pilotti on monelle nuorelle ainutlaatuinen mahdollisuus tienata ja tehdä omien arvojensa mukaista työtä.

Kestävä kehitys ja toimet sen edistämiseksi ovat 4H-toiminnan arkipäivää ja nuoret tekevät päivittäin töitä 4H-harrastuksessaan ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.  4H-järjestön nuoristoiminnassa istutetaan jo nyt vuosittain satojatuhansia puun taimia. Yleensä taimet istutetaan metsänuudistusaloille osana normaalia metsänhoitoa.

Haluamme olla mukana tukemassa nuorten ilmastojulkilausuman viestejä, sillä kestävä elämäntapa on 4H-järjestön ytimessä ja edistämme sitä päivittäisessä toiminnassamme”, toteaa Suomen 4H-liiton hallituksen puheenjohtaja Eero Suutari.

Nuoret ilmastotöissä -hanke toteutetaan yhteistyössä Metsämiesten Säätiön, Best-Caravan Oy:n, MTK:n ja Metsänhoitoyhdistysten kanssa.

Tomi Alakoski
tomi.alakoski@4h.fi
Twitter: @tomialakoski

4H mukana Nuori2019 -tapahtumassa yhdessä Partion osaamiskeskuksen kanssa