Reilu Teko -säkkikeräyksessä työllistetään nuoria ja tehdään ympäristötekoja

Suomen 4H-liitto, Finlands svenska 4H ja paikalliset 4H-yhdistykset järjestävät perinteisen Reilu Teko -säkkikeräyksen. Vuonna 2020 nostamme erityisesti esille nuorten kesätyöllistämisen merkitystä sekä niitä ympäristötekoja, joita maanviljelijät tekevät tuodessaan maatalousmuovia keräykseen.

Keräyksellä on jo pitkät perinteet, sitä on tehty vuodesta 1975 asti. Tänä aikana muovia on saatu talteen ja kierrätykseen lähes 40 miljoonaa kiloa, josta viime vuonna 673 tonnia.

Keräykseen otetaan Yaran lannoitesäkit, lannoitelavojen suojahuput, Hankkijan rehusuursäkit sekä Hankkijan, Lantmännen Agron, Lantmännen Feedin, Raisioagron, Peltosiemenen ja Tilasiemenen siemenviljasuursäkit.

– Huolellisen pesun, murskauksen ja sulatuksen jälkeen säkit käytetään uusiomuovin raaka-aineena ja niistä saadaan muun muassa sahateollisuuden vannenauhoja, kertoo kaupallinen johtaja Timo Räsänen Yara Suomesta.

Säkkikeräys on kiertotalousteko

Säkkikeräys tapahtuu touko-elokuussa. Viljelijät tuovat tyhjät säkit 4H-yhdistysten keräyspisteisiin, joita on lähes jokaisessa kunnassa. Reilu Tekoon osallistuu vuonna 2020 noin 150 yhdistystä ympäri Suomea ja heillä on auki noin 200 keräyspistettä. Lähin keräyspiste löytyy toiminnan verkkosivuilta: 4h.fi/reiluteko. Yara järjestää säkkien kuljetuksen keräyspisteistä jatkokäsittelyyn Lassila & Tikanojan tuotantolaitoksiin.

Viljelijöiden myönteinen suhtautuminen ympäristöä säästävään Reilu Teko -keräykseen takaa sen, että useampi kuin joka toinen lannoite- ja siemensäkki palautuu muoviteollisuuden raaka-aineeksi tai muuten turvallisesti kiertoon. Kerätty määrä ylittää reilusti valtioneuvoston pakkauspäätöksessä olevan 16 prosentin tavoitteen – viime vuonna saatiin talteen noin 70 prosenttia kierrossa olevasta säkkimateriaalista.

Nuorten kesätyöllistäminen entistä tärkeämpää

Vuonna 2020 Reilu Teossa nostetaan erityisesti nuorten kesätyöllistymisen mahdollisuuksia, kun koronaepidemian vuoksi moni nuori on menettänyt jo sovitun kesätyöpaikkansa. Nuorisojärjestönä 4H:lla on vastuu tehdä oma osansa nuorten työllistämisessä.

– Nuoret saavat keräyksestä tärkeää työkokemusta, ja monelle se on ensimmäinen kesätyö. Varsinkin näin poikkeusaikoina, kun nuoret ovat huolestuneita tulevaisuudesta ja omasta kesätyöllistymisestään, Reilu Teko tarjoaa nuorille monella paikkakunnalla mahdollisuuden ansaita omaa rahaa, painottaa järjestöpäällikkö Aino Tonttila Suomen 4H-liitosta.

Keräyksen päärahoittajana toimii Yara Suomi. Säkkikeräykseen osallistuvat Hankkija, Lantmännen Agro, Lantmännen Feed, Peltosiemen, Tilasiemen ja Lassila & Tikanoja. Keräyksen suojelijana toimii maa- ja metsätalousministeriön kansliapäällikkö Jaana Husu-Kallio.

Mari Pöyhtäri

4H mukana lasten ja nuorten kesätoimintaan liittyvässä yhteistyöverkostossa

Lasten ja nuorten kesätoiminnalla voidaan vaikuttaa monin tavoin lasten ja perheiden hyvinvointiin sekä turvata suomalaisen yhteiskunnan käynnistymistä, jälleenrakentamista ja elinvoimaisuutta. Suomen Kuntaliitto, Kirkkohallitus, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, 4H-liitto, Suomen Partiolaiset – Finlands…

Akavan liitot mukana Taimiteossa nuorten työllistymisen ja ilmaston puolesta