Suomen 4H-liiton valtuuskunnan puheenjohtajaksi valittiin Lasse Hautala

Kolmen vuoden välein kokoontuva Suomen 4H-liiton edustajakokous valitsi keskiviikkona 27. huhtikuuta valtuuskunnan puheenjohtajaksi kansanedustaja Lasse Hautalan.

Varapuheenjohtajaksi valittiin kansanedustaja Anneli Kiljunen. Lisäksi edustajakokous valitsi valtuuskuntaan 21 muuta jäsentä.

4H-liiton strategiassa katsotaan tulevaisuuteen

Edustajakokouksessa hyväksyttiin Suomen 4H-liiton strategia Ote muutokseen ja tulevaisuuteen vuosille 2017–2019. Uuden strategian sisällöissä painottuvat lasten ja nuorten kasvu aktiiviseen kansalaisuuteen, nuorten työelämätaitojen ja yrittäjyyden tukeminen sekä vapaaehtoistoiminta. Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus ovat myös vahvasti esillä.

– Nuoret kokousedustajat korostivat strategiakeskustelussa erityisesti kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden merkitystä järjestön toiminnassa, kertoo nuorisotyön johtaja Marjaana Liukko.

– Näiden asioiden merkitys tulee kasvamaan ihmisten henkilökohtaisessa elämässä ja yhä kansainvälisemmäksi muuttuvassa työelämässä. Järjestöillä on tärkeä tehtävä olla tarjoamassa nuorille mahdollisuuksia kansainvälisiin kokemuksiin, tietojen ja taitojen harjoitteluun sekä eri kulttuurien väliseen kohtaamiseen.

Katsaus edellisiin vuosiin

Kokouksessa keskusteltiin myös 4H-liiton kuluneen kolmivuotiskauden (2013–2015) aikana toteutetuista asioista. Esittelyn piti Suomen 4H-liiton toimitusjohtaja Seppo Hassinen. Kokousedustajat kävivät vilkasta keskustelua nuorisotyöstä, osaamisen kehittämisestä ja viestinnästä sekä talousasioista. Edeltävinä vuosina toteutettiin muun muassa järjestön organisaatiouudistus, kehitettiin yhteistä taloushallintojärjestelmää ja otettiin askeleita kohti digitaalisen nuorisotyön kehittämistä.

Edustajakokous on ylin päättävä elin

Suomen 4H-liiton ja samalla 4H-järjestön ylin päättävä elin on kolmen vuoden välein kokoontuva edustajakokous, joka valitsee liiton valtuuskunnan (23 jäsentä) ja tämä puolestaan hallituksen (6 jäsentä). Edustajakokoukseen on kukin perustajajäsen ja varsinainen jäsen oikeutettu lähettämään yhden edustajan.

Suomen 4H-liitto on 4H-järjestön keskusjärjestö. Suomen 4H-liiton jäseniä ovat kahdeksan maa-, metsä- ja kotitaloudellista, osuustoiminnallista sekä sivistystyötä tekevää keskusjärjestöä tai erikoisyhdistystä (perustajajäsenet) sekä paikalliset 4H-yhdistykset (varsinaiset jäsenet).

Median yhteyshenkilöt:

Seppo Hassinen
seppo.hassinen@4h.fi

Marjaana Liukko
nuorisotyön johtaja
marjaana.liukko@4h.fi

Lasten ruokakouluissa suomalaisen ruoan reitti tutuksi – kasvikset ja kala tämän vuoden teemoina

Ruokakouluissa opitaan suomalaisen ruoan alkuperästä, raaka-aineista ja  ruokaketjun toimijoista sekä ruoan vaiheista pöytään ruoan reittien kautta. Suomalaisista tuotantoketjuista esittelyssä on tänä vuonna uutuutena kasvikset ja kala. Raaka-aineet tulevat lapsille tutuiksi…

Reilu Teko -säkkikeräys käynnistyy

Suomen 4H-liitto, Finlands svenska 4H ja paikalliset 4H-yhdistykset järjestävät jälleen Reilu Teko -säkkikeräyksen. Keräyksen päärahoittaja on Yara Suomi. Säkkikeräykseen osallistuvat myös Hankkija, K-maatalous, Raisioagro ja Tilasiemen. Säkkikeräys työllistää satoja nuoria…