Nuorille töitä leirintäalueilta – 4H ja SF-Caravan yhteistyöhön

Suomen 4H-liitto ja SF-Caravan ovat tehneet yhteistyösopimuksen nuorten työllistämiseksi SF-Caravan -leirintäalueille. SF-Caravanin jäsenyhdistyksillä on hoidossaan 54 leirintäaluetta eri puolilla maata.

”Yhteistyön tarkoituksena on parantaa nuorten työllistämismahdollisuuksia ja tukea leirintäalueiden yrittäjiä tarpeellisen työvoiman saannissa sesonkiaikoina”, sanoo SF-Caravan ry:n puheenjohtaja Olli Rusi.

”Nuoret voivat tehdä leirintäalueilla esimerkiksi erilaisia huolto- ja kunnossapitotöitä, nurmenleikkuuta, siivousta, pienimuotoisia korjauksia ja asiakaspalvelutehtäviä”, kuvaa Rusi.

”Monet nuoret ovat menettäneet jo valmiiksi sovittuja kesätöitä, joten tämä yhteistyösopimus tulee erittäin hyvään aikaan. 4H:lla ja SF-Caravanilla on molemmilla paikallistoimintaa ympäri Suomea, mikä helpottaa nuorten työllistämisestä sopimista”, toteaa 4H-liiton järjestöjohtaja Marjaana Liukko.

Käytännön työ toimii paikallistasolla 4H-yhdistysten ja SF-Caravan ry:n jäsenyhdistysten keskinäisten sopimusten mukaisesti. Yhdistykset sopivat keskenään yhteistyömuodoista. Leirintäalue ja 4H-yhdistys vastaavat siitä, että nuoret saavat tehtävän vaatiman perehdytyksen, koulutuksen ja työnohjauksen.

Yhteistyön ja käytännön työllistämistoimien kohteena ovat 15-28-vuotiaat nuoret. Yhteistyön tavoitteena on, että mahdollisimman moni nuori työntekijä saisi vähintään kahden viikon kesätyökokemuksen.

SF-Caravan ry, toiminnanjohtaja Timo Piilonen, puh. 050 5926561

Suomen 4H-liitto ry, järjestöjohtaja Marjaana Liukko, puh. 044 783 0301

Mari Pöyhtäri

Nuoret ilmastotöissä -hankkeen loput taimet istutetaan – pilotista syntyi pysyvä toimintamalli Taimiteko