PakopelitJoutsa – Kolmen nuoren 4H-yritys

”Kauan aikaa sitten eräs mies joutui selliin Joutsaan sormuksen varastamisesta. Hyvin suunnitellun huussireissun aikana mies pakeni, ja sormus jäi löytämättä. Kuitenkin vähän aikaa sitten löydettiin tästä tapauksesta kuulustelupäiväkirjoja, joiden avulla päästään sormuksen jäljille. Pystyttekö te löytämään tämän varastetun sormuksen?”

Pelin tarina pohjautuu tositarinaan: Joutsassa on ollut vankityrmiä sekä useampia vankeja. Sellit kuitenkin olivat vain väliaikainen tukikohta, ennen kuin vangit siirrettiin kunnolliseen vankilaan. Totta on, että eräs näistä vangeista pääsi karkaamaan huussireissun aikana, mutta tarina ei kerro varastettiinko sormus.

PakopelitJoutsa on kolmen nuoren, Odessa Meinanderin, Ella Keihäsniemen ja Nella Lintusen, tänä kesänä perustama 4H-yritys. Yrityksen perustamisessa apuna oli Toivakan-Joutsan 4H:n Mahdollisuuksia ja Massia – hanke.

Idea lähti liikkeelle Audio pakopelistä: ”Me oltiin testaamassa Audio pakopeliä ja me jäätiin miettimään, että vitsi olisi siistiä, jos Joutsassakin olisi pakopeli. Vielä siistimpää olisi, jos sellaista itse pääsisi rakentamaan ja tekemään. Siitä se sitten lähti.” Idea tuli viime toukokuussa ja ensimmäinen peli pelattiin jo juhannuksen jälkeen. Kaverukset kasasivat sekä yrityksen että pakopelin yhteen yhdessä kuukaudessa.

Myös aikaisempia kokemuksia oli pakopeleistä, mm. 4H:n tekemistä huoneista, mutta kolmikko päätti lähteä yhdessä testaamaan pakopeliä. Tästä he saivat ideoita ja vinkkejä pelin rakentamiseen.

Pelin alueeksi päätyi vanha talomuseo Joutsassa. Miljöö on erityisen yhteensopiva pelin tarinaan. Koronan myötä on täydellistä, että osa pelistä pystytään toteuttamaan ulkona. Yhtenä suunnitteluvaiheen haasteena oli tarinan asettaminen paikan päälle, mutta nuoret yrittäjät onnistuivat tässä loistavasti. Materiaalit, kuten lukot ja avaimet, kaverukset saivat lainaan Toivakan-Joutsan 4H:lta. Paikallisyhdistys on muutenkin ollut apukätenä suunnittelusta lähtien.

 

Mikä on ollut parasta yrityksessä?

” Se, että ollaan saatu hyvää palautetta ja sen kautta huomaa, että muidenkin mielestä tämä on hyvä juttu.”

”Mahtavaa on nähdä ryhmistä, että heillä oikeasti on hauskaa. Pienemmätkin lapset ovat olleet innoissaan.”

”On päässyt näkemään sen, kuinka hyvin on onnistunut tämän tekemisessä.”

Pakopeli on auki kysynnän mukaan ja varauksia voi tehdä sähköpostin kautta. Alkuun oli kävijöitä ihan viikoittain, nyt muutaman viikon jälkeen avaamisesta jopa vähintään yksi porukka per päivä. Yrityksellä näyttää olevan kirkas tulevaisuus, koska kaverukset haluaisivat jatkaa pelin pitämistä myös koulujen alun jälkeen. Toki omien opintojen, kysynnän ja varauksien sekä sään mukaan. Tavoitteena on myös suunnitella useampia pakopelejä!

 

Lopuksi vielä nuorten yrittäjien terveiset:

”Toivomme, että jokainen uskaltaisi tulla rohkeasti pelaamaan. Meidän pakopeli on kaikenikäisille, myös lasten tai nuorten porukalla pääsee pelaamaan, pelissä ei välttämättä tarvita aikuista. Yritämme pitää kynnyksen mahdollisimman matalalla. Tervetuloa ihan jokainen!”

Emma Ilmonen

Vaihtoperhetarina: eläimiä ja ystävyyttä

Meidän perhe on toiminut vaihtoperheenä 4H:n kautta neljälle vaihtarille, mutta myös vaihtoperheenä lukiovaihtojen kautta. Lue lisää...

Vaihtoperhetarina: Ensimmäinen vaihtari perheessämme

Ennen vaihtarin tuloa valmistauduimme aiheeseen tutustumalla käytännön asioihin ja katsomalla, että vaihtarille löytyy kodistamme tila. Tämä oli meidän ensimmäinen vaihtoperhekokemuksemme, vaikka perheen isä onkin ollut vaihdossa Minnesotassa nuorempana. Lue lisää...