Avainsana: Yrittäjyys

  • 4H on mukana Nuori2022-tapahtumassa 4H Business Lab -teemalla

    Julkaistu:

    Nuori2022-tapahtuma järjestetään Jyväskylässä 26.–27. huhtikuuta 2022. Tapahtuman tavoite on kehittää nuorisoalan osaamista sekä mahdollistaa hyväksi todettujen toimintamallien leviäminen valtakunnallisesti. 4H:lla on tapahtumassa oma messupiste, jonka teemana on 4H Business Lab.

  • Kiertotalous, nuoret ja työ – seminaari 7.12.2020

    Julkaistu:

    Perttu Pölönen Tervetuloa kiinnostavaan ja innostavaan seminaariimme kuulemaan ja oppimaan kiertotaloudesta, nuorista ja tulevaisuuden työelämästä. Tähtipuhujana on nuori keksijä ja ajattelija Perttu Pölönen. Ilmoittaudu mukaan tämän sivun lomakkeella viimeistään 1.12. Tilaisuuden tallenne on ilmoittautuneiden katsottavissa 31.1.2021 saakka, joten kannattaa ilmoittautua vaikka suora lähetys ei sopisikaan.   Ohjelma kello 9.30-11.30 Tervetuloa, Minna Kaunela, 4H-vaikuttajanuorten edustaja Avauspuheenvuoro, Kimmo Tiilikainen, …

  • 4H-yrittäjien uuden opetusmateriaalin ensiesittely livestriimissä

    Julkaistu:

    Esittelemme 4H-yrittäjien verkko-oppimisympäristön ja näytämme makupaloja siihen liittyvästä videomateriaalista perjantaina 25.9. klo 13.00-13.45. Tilaisuus livestriimataan, jolloin kuka tahansa voi seurata sitä YouTubessa. Ohessa linkki lähetykseen, joka alkaa siis klo 13.00. Et tarvitse erillistä kirjautumista tai rekisteröitymistä. Ohjelmassa kuullaan muun muassa millaiseen verkko-oppimisympäristöön koulutus on rakennettu, katsellaan koulutukseen sisältyvää videomateriaalia ja kuullaan nuorten ja 4H-yhdistyksen toimijoiden …

  • PakopelitJoutsa – Kolmen nuoren 4H-yritys

    Julkaistu:

    ”Kauan aikaa sitten eräs mies joutui selliin Joutsaan sormuksen varastamisesta. Hyvin suunnitellun huussireissun aikana mies pakeni, ja sormus jäi löytämättä. Kuitenkin vähän aikaa sitten löydettiin tästä tapauksesta kuulustelupäiväkirjoja, joiden avulla päästään sormuksen jäljille. Pystyttekö te löytämään tämän varastetun sormuksen?”

  • Luke ja 4H tuottavat yhdessä maailman parasta metsämarjadataa

    Julkaistu:

    Noin 150 nuorta ympäri Suomea ovat tehneet viime viikkoina erittäin tärkeää työtä marjahavaintojen parissa. Kerätystä ainutlaatuisesta datasta voidaan arvioida myös laajemmin metsäluonnon tilaa ja sen kehitystä. Kehitteillä on myös digitaalinen sovellus, jonka avulla poimija voi jakaa tietoa marja-apajistaan lähipiirilleen. On taas se aika vuodesta, kun ympäri Suomea tehtävien marjahavaintojen perusteella ennustetaan tulevan sadon suuruus. Pitkäjänteisellä …

  • Poikkeustila siivitti 4H:n etätoimintaan

    Julkaistu:

    Maaliskuussa 2020 maailmanlaajuiseksi epidemiaksi levinneen koronaviruksen vaikutukset näkyivät myös Suomessa ja järjestökentässä. 4H-liitto teetti ympäri Suomea toimiville 4H-yhdistyksille kyselyn, jossa selvitettiin poikkeustilan vaikutuksia yhdistysten toimintaan ja talouteen. Vastauksissa nousi esille uusien etätoimintamuotojen nopea haltuunotto ja innovatiivisuus, mutta myös huoli yhdistysten taloudesta. Keväällä 2020 Suomessa elettiin poikkeustilanteessa, jollaisessa 4H-järjestö – tai oikeastaan kukaan suomalaisistakaan – ei …

  • Nordea ja 4H-yhdistys kouluttavat nuoria yrittäjyyteen – yrittäjyys kiinnostaa erityisen paljon tänä kesänä

    Julkaistu:

    4H Business Labissa useampi nuori istumassa porukassa. Nordea ja pääkaupunkiseudun 4H-yhdistys tarjoavat nuorille yrittäjyyskoulutusta, jonka pohjalta on helppo käynnistää oma yritys. Noin 120 nuorta on osallistunut viime vuodesta lähtien näihin yrittäjyysvalmennuksiin, ja heistä valtaosa on päätynyt perustamaan oman ensimmäisen yrityksensä. Tänä kesänä nuorten kiinnostus yrittäjyyttä kohtaan on poikkeuksellisen vahvaa. – Tänä kesänä yrittäjyys kiinnostaa tavallista enemmän: erityisesti lähikuukausina on tullut paljon puheluita, …

  • 4H-järjestön kesän 2020 toimintaohjeistukset

    Julkaistu:

    Valtioneuvosto antoi uudet linjaukset koronaepidemiaan liittyvien toiminta- ja kokoontumisrajoitusten suhteen 4.5.2020. Niiden pohjalta myös 4H-järjestö on ohjeistanut loppukevään ja kesän 2020 toimintaa. Ohjeistukset koskevat muun muassa kerhotoimintaa, leirejä, Ruokakouluja ja nuorten työllistämistä.   1.6. alkaen kokoontumisrajoitus nousee kymmenestä ihmisestä 50 ihmiseen. Tämä tarkoittaa sitä, että kesäkuun alusta lähtien paikallista 4H-nuorisotyötä tekevissä 4H-yhdistyksissä voi toteuttaa taas …

  • 4H jatkaa etäkerhotoimintaa kevätkauden 2020 loppuun

    Julkaistu:

    Valtioneuvosto on suositellut, että tartuntojen vähentämiseksi tulee rajoittaa ei-välttämätöntä toimintaa, kuten lähikontakteja harrastetoiminnassa ja muulla vapaa-ajalla. Myös isoja kokoontumisia tulee välttää. Valtioneuvosto on pidentänyt rajoituksia 13.5. asti, mikä koskee suoraan mm. kerhotoimintaa ja kouluissa tapahtuvaa toimintaa. Suomen 4H-liiton suositus on noudattaa viranomaissuosituksia. Suomen 4H-liitto linjaa, että: Kasvokkain tapahtuvan, ryhmämuotoisen 4H-kerho- ja tapahtumatoiminnan tauko kestää kevätkauden …

  • 4H-järjestön vuoden 2019 keskeisimmät toimintatilastot

    Julkaistu:

    Valtakunnallisesti toimivana nuoriso- ja kansalaisjärjestönä 4H koostaa toimintatilastoja vuosittain ympäri Suomea tapahtuvasta toiminnastaan. Toimintatilastot kartoittavat muun muassa kerhotoiminnan, nuorten työllistämisen ja 4H-harrastuksessa mukana olevien lasten ja nuorten määriä. 4H-harrastuksessa oli vuonna 2019 mukana 46 000 jäsentä. Näistä 38 760 oli nuorisojäseniä. 6-12-vuotiaille 4H-harrastus tarkoittaa kerho- ja tapahtumatoimintaa, kuten esimerkiksi Safkasankarit- tai kepparikerhoja. 13-28-vuotialle 4H-harrastus tarkoittaa …

  • Mobiilipelistä buustia nuorten yrittäjyyteen

    Julkaistu:

    Lapin AMK ja 4H-liitto tutustuttavat nuoria yrittäjyyteen pelin keinoin. Cash n’ Jeti -peli kannustaa nuoria kokeilemaan yritysideoitaan ja onnistuessaan myös madaltaa kynnystä ryhtyä yrittäjäksi. Mobiililaitteella pelattava peli tehdään Yritystä pelissä -hankkeessa. Taustalla on tarve auttaa nuoria yrittäjyyden pariin ja tuoda esiin kevytyrittäjyyden hyvät puolet. Keinoksi valikoitu mobiilipeli ja 4H-yrittäjän työkirjan tehtävien pelillistäminen. Pelaaja luo peliin …